Salsborg og Øykjafjellet, Tysnes (20.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skjeljavik (82m)
Endpoint Samme (48m)
Ascents SV for Øykjafjellet (386m) 20.06.2015
Salsborg (409m) 20.06.2015
Øykjafjellet (368m) 20.06.2015
Visits of other PBEs Salsborg p-plass (50m) 20.06.2015

To Opptur-topper på Tysnes

Fin parkering for tur til Salsborg
Flott turinfo!

Bra værmeldinger og ønske om en tur der vi slapp å vasse i snø gjorde at vi satte kursen for Tysnes denne lørdagen. Turen er godt beskrevet på side 338 i boken Opptur Hordaland av OppturAnne (Anne Rudsengen) og Finn Loftesnes. Fin parkering Salsborg p-plass litt nord for Gongstø. God informasjonstavle ved stistart. Godt merket og vedlikeholdt sti bratt opp Setrabrekko gjennom skogen ca. 150 hm før det flater ut på vel 300 moh der stien deler seg. Fin temperatur, noe som medførte at fluene hadde våknet til liv, for dem var det rikelig av! Dessuten typisk hjorteterrenget og behov for "avflåtting" ved turslutt. Vi gikk først opp til den høyeste toppen i området -

Salsborg
Greitt, men ganske vått terreng mange steder. Høyeste punkt på et sted med rester etter et trig-merke. Stangen som sees på eldre bilder er nå falt ned. GPS her 308094 6646549. Ca. 100 m lenger mot SV er det en skikkelig varde på GPS 308036 6646501. Dette stedet ligger ca. 2 m lavere i forhold til trig-punktet. Turbok og flott utsikt mot Stord og Kvinnherad-fjellene der det fortsatt er mye snø.

Nedfalt trig-stang og høyeste punkt på Salsborgjo. Varden med turbok skimtes i bakgrunnen
Astrid ved varden på Salsborgjo
Utsikt mot nordvest. Stord til venstre, Reksteren til høyre

Øykjafjellet
Ned igjen til stidelet der vi tok fatt på turen mot Øykjafjellet. Mens turen til Salsborg hadde vært en ordentlig opptur ble dette mer en nedtur! Stien, som er mye mindre brukt, går gjennom småskog og eienerkratt, mye opp og ned, og delvis gjennom våte områder. Fluene surret omkring oss, og ga oss ikke fred.

Fra Øykjafjellet mot 386 høyden SV for Øykjafjellet

Oppe ved høyde 386 valgte vi å følge en vegetasjonsfri rygg til SV for Øykjafjellet, den nest høyeste "toppen" i dette området. GPS 309161 6647423, noe som førte til at vi kom vekk fra stien og måtte brøyte oss gjennom villniss i hjorten og flåttens rike nedover og østover til vi gjenfant stien. Endelig oppe på Øykjafjellet bedret humøret seg, for her var det fin utsikt og litt vind som gjorde at fluene forduftet. Stor varde med turbok på GPS 309501 6648172.

Flott varde på Øykjafjellet
Fra Øykjafjellet mot NØ

En av de aller ivrigste turgåerne til denne toppen ser ut til å være Ole Skaten, redaktør i Tysnesbladet, som vi traff på vår aller første tur til Tysnes 27. februar 2010!

Her traff vi igjen en familie som hadde gått samme turen som oss etter Opptur-boken. Hverken de eller vi hadde lyst til å gå tilbake den veien vi kom fra. Vi valgte derfor å gå ned til Flakka/Skata. Her var det bratt, glatt og delvis sleip sti ned til øverst i Skateskaret. Herfra fin skogsti ned til bilveien, men 2 km å gå tilbake til bilen.

Vi beregnet å skulle ha akkurat tid til å rekke fergen fra Våge kl 1610. Jeg småjogget derfor til bilen, plukket opp Astrid, og kjørte mot Våge med knapp tidsmargin. Men på veien nord for Flatråker hadde en hageeier funnet det beleilig å felle et tre som sperret veien. Selv om det ikke tok mer enn 5 min å rydde veien, røk tidsplanen og vi kom frem til Våge idet fergen bakket ut fra land! Vi valgte å vente til neste ferge 1730, og slappet av på kaien i mellomtiden.