Holmøyskaregga og Glitregga. Skitur og Eid pf100 komplett (20.06.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Randastøylen (480m)
Endpoint Randastøylen (480m)
Ascents Glitteregga (1,297m) 20.06.2015
Holmøyskaregga (1,064m) 20.06.2015
Visits of other PBEs Randastøylen bomveg (305m) 20.06.2015
Randastøylen p-plass (482m) 20.06.2015

Da var dagen kommet for å komplettere lista med fjelltopper i Eid kommune, med primærfaktor >= 100m. Planen var egentlig å gå Holmøyskaregga og Blåegga fra Klebersdalen, men pga. lite snø i Klebersdalen og mye snø på fjellet kjørte jeg bomvegen til Randastøylen i stedet.

Jeg forlot bilen kl. 13:00 med skia på sekken og bare etter et kvarter (!) kunne jeg spenne på skia. Snøen var litt råtten, men ingenting i forhold til lengre opp. Jeg trodde det ville være omvendt..

Skia er på bena og vi skal til Holmøyskaregga

Turen til Holmøyskaregga var ganske grei. Fagredalen var fin å gå og det var skiføre hele veien opp til Holmøyskaregga med unntak av noen ganske få meter på 970 moh. Hadde ingen følelse av at det var sent uti Juni, annet enn at temperaturen var høyere (ca. 15 celsius ved Randastøylen) enn hva jeg kan huske å ha opplevd i Norge så langt i 2015.

Karma og jeg ankom toppen kl. 14:21 og hadde flott utsyn over fjellene i Nordfjord-regionen. Det ble ingen feiring av å ha besteget siste toppen på Eid-lista men fornøyd var jeg lell...

Karma på Holmøyskaregga - tydeligvis også kjent som "Veten"...

Knapt halvannen time på ski er for kort, så jeg vurderte om jeg skulle fortsette øst til Blåegga eller vest til Glitregga. Det ble sistnevnte. Det passet seg for så vidt bra, for Glitregga var den FØRSTE Eid-toppen jeg besøkte. Det var 3 Jan 2003 sammen med min gode venn Petter Bjørstad. Som bildet (av Petter) under viser, var ikke utsikten helt toppers så det var all mulig grunn til å besøke denne flotte utsiktstoppen (med primæfaktor over 1000m) en gang til...

Petter Bjørstad på Glitregga, 3/1 2003

Jeg husket ikke hvilken rute Petter og jeg tok i 2003, men fra Holmøyskaregga var valget greit - rett opp sørøst ryggen. Da jeg kom hjem så jeg at dette var den samme ruten som Petter og jeg tok.

Det var litt kjedelig for Karma i snøhavet (ikke minst pga den pillråtne snøen) men heldigvis var det noen ryper som flyttet seg bit for bit etter hvert som vi nærmet oss, så det var mer enn nok å snuse på.

Klokken var blitt 15:28 da vi ankom toppen. Det var riktignok oppholdsvær men det hadde vært enda kjekkere om sola kunne virkelig skinne. Men det ble ingen klaging. Utsikten var like fenomenal som primærfaktoren skulle tilsi...

Karma på Glitregga

Etter en kort pause på toppen tok vi en mer direkte rute ned sørsiden før vi var tilbake på skisporet i Fagredalen. Pga luggeføre måtte jeg kjøre aktiv Telemark ned fjellsiden, noe som ikke var så bra for slitne knær etter løpeturer på fjell hele uken. Men det gikk på et vis.

Vi var tilbake ved bilen 16:11 og på vei tilbake til Sunnmøre unnet jeg meg en is i Grodås, samt et besøk hos Håvard Notøy og hans feriehus (under oppføring) ved Hornindalsvatnet. For en perle av et sted! Jeg fikk også vite at de som skal løpe Hornindalen rundt om et par uker får litt snø å bryne seg på. Er glad jeg ikke har meldt meg på der...