Langtur vest for Svartdalen (17.08.2014)

Written by jesperstokke (Jesper Damon Stokke)

Ascents Langedalstinden (2,204m) 17.08.2014
Midtre Langedalstinden (2,045m) 17.08.2014
Søre Langedalstinden (2,030m) 17.08.2014
Mesmogtinden (2,264m) 17.08.2014
Midtre Svartdalspiggen (2,065m) 17.08.2014
Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 17.08.2014
Store Svartdalspiggen (2,174m) 17.08.2014
Søre Svartdalspiggen (2,065m) 17.08.2014

Skikkelig langtur med fjellsko sammen med Jens. Vi hadde forventet oss sol og god stemning denne august-dagen, men det ble tåke og snøbyger over 1800 meter. Føltes som vi var på vinterrangling i nesten 15 timer! Møtte ingen, bygde masse karakter, men synd å ikke få nyte utsikten. Må tilbake!

Ting jeg kan huske fra denne turen som kan gi deg verdi er:
- Vi rotet litt allerede fra Gjendebu for å finne broer, stier og riktig vei inn til Langedalen. Alltid et knep å høre med kjentfolket på forhånd før man går ut med morratryne kl. 0500.
- Langedalen er lenger enn man tror. Tar litt tid å gå inn til vannet nedenfor Langedalstind.
- Kronglete å gå rundt vannet, men ikke noe stort problem.
- Opp fra vannet til Søre Langedalstind var det en passe bratt bred renne, ikke vanskelig å finne frem, men litt løst. Her hadde vi 10 cm nysnø.
- Fra breen opp mot bannet mellom Langedalstind og Mesmogtind er det forholdsvis bratt. Nesten klyving.
- Opp Mesmogtind er det klyving. Jeg fikk til og med brukt haken å ta tak med. Haken - en hånd nr. 3. Sikkert ikke innafor klatrestilsmessig. Vi holdt muligens litt for langt til høyre. Vi endte i hvertfall i en renne litt ute til høyre som var bratt og gikk helt til toppen. Usikker på om det var helt trygt å gå opp den i nysnø (glatt), men et kick var det. Fant en bedre vei ned. Saken er at i nysnø ser du ikke hvor folk har tråkket stier i ura. Du må i mye større grad finne ruten selv.
- På vei ned fra Langedalstind kom vi alt for langt til venstre. Trolig pga. tåken/skyene. Måtte gå noen meter tilbake for å prøve på nytt. Da så vi breen på høyre hånd og gikk langs den på fjellet.
- Rundt Midtre Svartdalspiggen er det en ganske smal egg. Ikke noe problem, men kjente det måtte mobiliseres litt i hue på glatta. Hadde vel en hånd neddi ett par ganger også. Doggystyle.
- Vi gikk ned i venstresiden av Svartdalspiggen for å runde toppen og så gå den fra nord. I tåken var det vanskelig å vite når vi skulle gå ned. Vi prøvde flere ganger, men lærdommen er at du kan gå ganske nærme piggen før du går ned. Det er ganske bratt og noe svae bort forbi toppen. Og det tar lenger tid enn man tror å runne piggen. All denne prøvingen og feiingen har nok igjen noe å gjøre med at vi så jo ikke piggen. Før vi sto på toppen av den.
- Det var lengre til Nørdre Svartdalspiggen enn vi trodde.
- Det var veldig langt ned til Gjendebu. Spesielt for en med et sårt kne og en som for alvor begynte å kjenne det i magen.

Turen ble feiret fra hver vår utedo på Gjendebu - klassiker!