Nipa i Luster (19.06.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Joranger kirke (210m)
Ascents Nipa (867m) 19.06.2015

Parkerte ved Joranger kirke og forsøkte å finne stien opp til Nipa. Fulgte en traktorvei et stykke oppover de første 150 høydemeterne. Plutselig sluttet veien, og jeg måtte lure meg over noen piggtrådgjerder før jeg omsider fant den egentlige stien. Bratt stigning oppover, og en del trær som lå knekt over stien.

Utsyn over Gaupnefjorden.

Da jeg kom meg over tregrensa ble stien svakere, og jeg mistet den flere ganger. Tok til slutt bare sikte på toppen der det ikke var noen varde, men kun et gammelt treskilt. Utsikten var jo fin, og jeg fikk se mange av fjellene i området fra nye vinkler.

Mot Molden fra toppen.
Fra toppen mot sørvest.

Ned igjen valgte jeg å skli på snøfonner til Røyteholet. Videre følge sti og bilvei langs med høyspentlinja og ned til Joranger igjen. Ble en fin rundtur.

Asbjørnnosi.
Innover i Jostedalen.

Senere på kvelden var jeg ute og padlet kajakk i Lustrafjorden med Sigri. DNT Luster låner ut kajakker i en bod i Vedvik. Her trengs kun en DNT-nøkkel for å låse opp. Fanastisk bra tilbud! Stille vann og en riktig fin kveld.

Rolig padletur på kvelden. Store Haugmelen ses bak.