Buren (18.06.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Ersfjordbotn
Ascents Buren (802m) 18.06.2015

Gikk en fin fottur med Renate etter jobb. Hadde lyst til å få føttene kjent med de nye fjellstøvlene mine, så en ikke-så-lang tur virket som en god anledning til å gjøre det. Det var litt over klokken fem da vi startet å gå opp fra parkeringsplassen like ved fotballbanen på Ersfjordbotn. Var litt for mye gjørme etter min smak, særlig under ca. 300moh men vi traff på noen gode snøflekker etter hvert og benyttet dem på resten av turen opp. Kanskje det var fra omtrent 500moh. Heldigvis var den litt slushy men ikke råtten så det gikk greit å sparke føttene i snøen for å komme oss opp den fine skirenna. Noen folk var på veien ned og det hørtes ut som om de hadde det gøy med aking nedover. Siste få 100-200m gikk vi i delvis råtten snø men jeg tror det var stort sett pga smelting rundt stein. Flott å komme oss opp og kikke utover Ersfjorden igjen, denne gangen fikk vi ikke tåke eller kuling-styrke vind, slik som vi hadde det tidligere i år :) Skyggen hadde gjort slushen til nesten skare da vi gikk ned igjen. Rart å gå i skarelag til fots istedenfor å kjøre på det. I begge tilfeller kan jeg bekrefte at det ikke er noe trivelig opplevelse!

Renate på turen opp den brede skirenna
Utsikten over Kaldfjord mot Tromsø
Føttene får en liten pause på toppen
Flagg-kos med Hollendaren og Store Blåmann i bakgrunnen. Å være på tur i solskinn er alltid god grunn til å heise flagget!
Renate gjør seg klar for litt posering