Kyrkjenuten i Sauda (16.06.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Korlevoll (656m)
Ascents Kyrkjenuten (1,601m) 16.06.2015

Kjørte grytidlig fra Seim camping i Granvin og satte kursen mot Sauda for å gå på kommunens høyeste fjell – Kyrkjenuten. Det skulle skye over utpå dagen, så vi ville gjerne være tidlig ute. En strålende dag så det i alle fall ut til å bli, og en smak av sommer som vi ikke hadde sett så mye til så langt i år.

Startpunktet.

Parkerte ved en stor parkeringsplass like nord for Korlevoll. Koster egentlig 50,- å parkere her, men jeg regner med dette kun gjelder i skisesongen da det er et skianlegg her. Herfra fulgte vi diverse skiløyper i retning Seljestadstølen og videre vestover til vi kom inn i skaret sør for Flådalsvatnet. Måtte bære skiene noen steder i starten, men ellers var det bra med snø og takket være nattefrost hadde vi bra glid.

Passerer Seljestadstølen.
En finfin dag!
En pust i bakken må til!
Hadde nesten glemt hvor gøy det var å gå på fjellski!

Fra det nevnte skaret gikk vi sørover mot Dyrskarvatna, men her var det ikke lenger skiløyper, noe vi heller ikke behøvet. Så skisporene til Ole-Petter som var her noen dager i forvegen. Var bare å nyte den herlige dagen, og i motbakkene måtte faktisk skjorta kastes av. Herlig!

Skaret opp mot Dyrskarvatna.
Over Søre Dyrskarvatna.

Etter vannene dreide vi i en fin bue oppover ryggen mot toppen. Så spor etter både jerv og fjellrev her oppe. Sjelden vare.. Etter noen luretopper dukket endelig den ekte toppvarden opp!

Gutta krutt på toppen!

Vanvittig fin utsikt i alle retninger. Alt fra Hårteigen, Folgefonna, Haukelifjell, Setesdalsheiene og Saudafjorden. Bare å nyte!

Hårteigen i det fjerne.
Mot Folgefonna og Odda.

Turen tilbake gikk greit, og heldigvis ble ikke føret for råttent eller trått. Pappa hadde gått tom for vann, men fant litt overvannsslusj på Dyrskarvatna som hjalp på tørsten.

Smak av sommer på toppen! Saudafjorden skimtes i bakgrunnen.

Tilbake i bilen mannet vi oss opp til en lang biltur helt ned til Farsund for å bestige en ”ny” kommunetopp som hadde dukket opp… De fleste tenker vel at dette er galskap, men det er vel noe av denne galskapen her som driver oss toppsamlere fremover.

Dyrskarvatna med Kyrkjenuten bak til høyre.
Sommeren er i det minste i full anmarsj.

Takk for turen, pappa! :)

Kart

Start date 16.06.2015 09:04
End date 16.06.2015 15:59

Snøsikkert

Written by otto 23.06.2015 19:12

Vanvittig mengder snø, men hva gjør vel det etter en så fin skitur..

Skulle gjerne vært med!

Written by Øyvindbr 23.06.2015 18:56

Men det er for mye å gjøre på jobben for tida....

Så ut som en herlig tur det der.

Vi får vel noe turer sammen etter hvert, savner det nå! :)