Fuglafjellet i Kvam (15.06.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Hamlagrøvatnet (606m)
Ascents Fuglafjellet (1,334m) 15.06.2015

Det var klart for noen dager med kommunetoppsamling for meg og pappa. Egentlig hadde vi tenkt oss til Trøndelag, men på grunn av værmeldingen satte vi kursen sørover fra Sogndal. Første mål var Fuglafjellet som er den høyeste toppen i Kvam kommune. Parkerte i vestenden av Hamlagrøvatnet, og snøgrensa gikk såpass lavt at vi kunne snøre på oss fjellskia allerede fra start.

Fra start ved Hamlagrøvatnet.

Fulgte vestsida av vannet til vi krysset Stølselvi via en bru. Herfra er det flere muligheter, litt avhengig av hvor snøen ligger, men vi tok sikte på en av ryggene sørover og kom oss etter hvert innover i dalføret der det også gikk en kvistet løype mot hytta Vending. Så en del reinsdyrspor her inne og noen fugler som skrek bak en kolle, tipper det må være musvåk eller heilo..

Ut på tur, aldri sur!
Pappa i sitt rette element.

Været var stort sett overskyet, men litt gløtt av sol innimellom. Topplatået lå foreløpig innpakket i tåke, men ut i fra værmeldinga så skulle det lette utover dagen så vi tok oss en god lunsjpause før vi tok sikte på ryggen opp mot pkt 991. Vi diskuterte litt om det var bedre å runde denne toppen mer i østsida fremfor å følge ryggen, men under dagens forhold gikk det helt greit langs ryggen også.

Kommer sola snart?

Herfra og mot toppen gikk vi stort sett på GPS-navigasjon i tjukk skodde. Det bratteste partiet var en flanke opp mot pkt 1143, ellers gikk det litt i berg-og-dalbane terreng inn til toppen. Så ikke varden før vi var 10 meter unna. Fullstendig whiteout. Gikk lettere tilbake igjen da vi hadde sporene å gå etter.

Fantastisk utsikt fra toppen!

Fikk noen solgløtt gjennom tåkeskyene like før vi var nede fra fjellet. Herlig! Valgte en variant ned mot Vending nordøst for pkt 1143. Bratt her, så dette alternativet bør kun velges under gunstige snøforhold. Resten av veien tilbake ble gått uten feller. Stor forskjell å kjøre i sporene enn utenfor der det var sugeføre deluxe. Fant en litt raskere variant ned til brua ved Stølselvi.

Sola kom nesten...
Så var det bare å komme seg hjem.

Vel tilbake ved bilen bar det ned til Voss for å spise middag. Overnattet i campinghytte på Seim Camping i Granvin.