Fjøsvikfjellet og Brannvakthytta på Kongsgårdskollen (01.12.2013)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Fjøsvikfjellet (710m) 01.12.2013
Kongsgårdskollen (705m) 01.12.2013

Kjørte E16 nordover fra Hønefoss til 1 km nord for Samsjøkrysset ved Somdalen. Her tok vi av på Åsterudveien. Denne veien går et godt stykke oppover i åsen. Men etter forrige natts kraftige vindvær, var flere store trær blåst ned over vegen ganske langt nede mot bygda. Parkerte derfor bilen og gikk oppover til veiens ende. Her tok det av merket sti. Gikk denne bratt oppover mot Kongsgårdskollen, som var dagens hovedmål. Da vi kom på ei myr rett under toppen så vi brannvakthytta.

Der oppe ligger Brannvakthytta, nesten som tatt ut fra Flåklypa Grand Prix

Oppe ved hytta var vinden meget sterk. Skjønner godt at brannvakta satt her oppe i tidligere tider. Utsikten er formidabel med utsyn over hele Ringerike mot Nordmarka og Vikerfjell og mot Hadeland.
Når vi først var her oppe gikk de 500 meterne bort til varden på Fjøsvikfjellet.

Nordover Fjøsvikfjellet mot toppvarden

En mulig rute videre herfra å fortsette Fjøsvikfjellet nordover og ned til Finsand nede ved E16.
Da bør man imidlertid organisere transport, for å slippe å gå E16 sydover til utgangspunktet. Vi gikk derfor samme vegen tilbake til Kongsgårdskollen og ned til bilen.