Ørnemyrfjellet - endelig sørlandsvær! (15.06.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Ørnemyrfjellet (578m) 15.06.2015

Dagens andre tur gikk til Ørnemyrfjellet. Parkerte i et veikryss ved Ø. Flottorp, og fulgte gammel skogsvei mot nord opp til en innsjø på ca 400 hm. Herfra på utydelige rester av tråkk, og muligens dyretråkk nå og da, mot vest og over ganske tørre myrer, før jeg svingte nordover igjen, og opp en slags rygg i skogen. Rester av varding og sti her og der, men jeg mistet det, og ble for utålmodig, og skar for tidlig av mot vest.

Dette brakte meg opp mot feil topp, og først på ca 520 moh skjønte jeg hvor målet lå:

Ørnemyrfjell sett fra SØ.

Det var imidlertid lett å rette opp. Jeg fant en artig trappeliknende formasjon opp en bratt klippe mot toppen, som jeg døpte "Ørnetrappa", og ruslet bort til toppvarden. Her var det kasse med bok og aksjon og greier, og det lot til at hovedstien til topps kommer opp fra nordvest! Så dere som leser dette kan spare dere for kalorier ved å starte fra den siden...

Nede i senter av bildet aner man en varde, og det er her hovedstien til Ørnemyrfjellet kommer opp - tror jeg.

Det lå skjult en sekk ved nær toppen, og en bag med klappstoler og greier, så her er det duket for St. Hans-party...

Jeg trakk meg litt ned i sørhellinga og nøt sola i le for vinden, og spiste litt. Så fant jeg en noe bedre returrute ned østryggen, men nede på 380 hm ble jeg litt for smart i veivalget, og fikk tett krattkrig i skrått terreng, før jeg fant tilbake til skogsveien.