Stord diagonalt - med 2 kommunetopper (13.06.2015)

Written by Stigun GSM

Ascents Fitjarhesten (678m) 13.06.2015
Mehammarsåto (749m) 13.06.2015

Yr hadde meldt halvfint vær i dag, og Trond(tlyslo) og Ivar(ilyslo) var straks med da jeg luftet et forslag om kommunetopper på Stord. De 2 spreke brødrene dro grytidlig avgårde til Tysnes for bestigning av Tysnessåta. Allerede kl 0800 da jeg satt ved frokosten tikket inn melding om at Tysnessåta var besteget; sprekt. Jeg var litt mere bedagelig anlagt og kjørte til Halhjem hvor jeg satte bilen, og tok fergen over til Sandvikvåg hvor Trond og Ivar allerede ventet. Vi kjørte så mot Fitjar, men det oppstod etter hvert noe usikkerhet om hva som ville være greieste rute til Mehammarsåta og punkt 680 moh som er Fitjars høyeste punkt. Vi fant etter en stunds funderinger at vi ville kjøre til Rimbareid hvorfra vi ville få slak stigning, men, skulle det vise seg, rimelig lang distanse å gå. I begynnelsen gikk vi på grusvei som var anlagt i samband med utbygningen av vindmølle"park" på fjellryggen nord Stord. Markert rute fulgte et Z-mønster bl.a. nord for og så øst for Svartavatnet, hvoretter vi kom inn på sti sørover mot Mehammarsåta. Etter matpause i østenden av Svartevatnet la vi av gårde på neste strekk. Det viste seg å være et ganske så drygt stykke sørover mot Mehammarsåta, med mye oppp og ned og frem og tilbake for passasje av tjern etc, og tidsforbruket ble deretter. Etter 3 1/2 time kunne vi bestige den nokså unnseelige toppen som markerer Fitjars kommunetopp, med vindmøller som fjerne kulisser i nord.

Fitjars kommunetopp må finne seg i å stille i skyggen av storebror i sør..
Ivar markerer dagens 2 av i alt 3 kommunetopper. Merk vindmølle"park" i bakgrunnen.

Deretter var det bare siste bratte stykket før vi var oppe på Stords høyeste punkt etter 11-12 langtekkelige kilometer.
Sprekt brødrepar på dagens 3. kommunetopp Mehammarsåta

Vi ante at tidsskjemaet kom til å bli sprengt hvis vi skulle returnere samme vei, og det oppstod raskt konsensus om en antatt rask og bratt nedstigning i øst mot Børtveit og bestilling av taxi herfra til Fitjar hvor bilen stod. Mens vi stod og diskuterte kom det en kar opp fra øst og han kunne fortelle at det var grei og direkte nedstigning mot Børtveit hvorfra han nettopp hadde kommet opp.
Mehammarsåta 749 m.o.h.

Vi hengte oss på vårt hyggelige nye bekjentskap nedover, og vi passerte uren hvor han på vei oppover hadde påtruffet hoggorm, som vi derimot ikke så noe til. Etter mindre enn en time var vi nede ved Børtveit, og tidsskjemaet var tatt inn igjen og vel så det. Snart var taxien som til drøy pris brakte oss til bilen på Rimbareid. Honnør til Ivar og Trond som hadde besteget 2 topper med pf på ca 750 meter i dag! Hyggelig å være på tur sammen igjen!

Godt initiativ!

Written by ilyslo 14.06.2015 21:55

Takk for tur i uvante kulisser og ingredienser - vindmøller og taxi!

Godt skildra. Ser fram til neste tur:)