Sørøst for Hasleråsen i Ullensaker og Skreikampen i Eidsvoll (13.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Ascents Hasleråsen (348m) 13.06.2015
Kopperudtoppen (313m) 13.06.2015
Skreikampen (698m) 13.06.2015
Visits of other PBEs Skreikampen stistart parkeringslomme (400m) 13.06.2015

Lista Akershus kommunetopper er snart komplett, og i dag var planen å bestige Sørøst for Hasleråsen (nr. 19 av 22) i Ullensaker, bonustoppen Hasleråsen og til slutt Skreikampen (nr. 20 av 22) i Eidsvoll.

Sørøst for Hasleråsen og Hasleråsen

Vi (GPS-en, Britt og jeg) kjørte E6 fra Oslo, og tok av mot Dal (Fv454), og deretter inn på Sætrevegen (Rv 458), der vi parkerte ved gården Sætre. Vi fulgte bomveien som ender ved gårdsbruket Svinåsen, og bushet derfra mot toppunktet Sørøst for Hasleråsen, som er nok en topp uten noe utsikt. Vi kom oss deretter raskt inn på den blåmerkede stien til Hasleråsen, og klatret opp i det høye tårnet på Hasleråsen, som gir utsikt mot vest, nord og øst. Vi gjenkjente bl.a. Tryvann, Gardermoen, Marifjell, Mistberget, dagens neste topp; Skreikampen og Mjøsa. Returen gikk via Svinåsen og tilbake til bilen.

Stigning 203 m og lengde 5.8 km.

Tårnet på Hasleråsen i Eidsvoll
Utsikt fra tårnet på Hasleråsen mot bl.a. Gardermoen
Utsikt fra tårnet mot Mistberget, Skreikampen og Mjøsa

Skreikampen

Fra E6 på Minnesund tok vi av inn på Feiringveien (Rv33) og videre til Sandvika, der det var godt skiltet mot Skreikampen. Etter å ha kjørt noen kilometer på støvete grusveier til Øverbygda parkerte vi i veikanten ved stistart og skilting Skreikampen. Vi fulgte den godt merkede stien til toppunktet, der det bl.a. var en stor varde, gjestebok og et infoskilt om Henrik Wergeland som hadde et spesielt forhold til Skreikampen. Det er forståelig med den vide utsikten det er fra denne toppen, der en får en følelse av å være på snaufjellet. Fra et par utsiktspunkter nedenfor varden var det utsikt mot Rondane, Hedmarken, Mjøsa og Minnesund. Selv om det var god temperatur og nesten vindstille måtte etter hvert løsrive oss, og returen gikk samme vei tilbake.

Stigning 400 m og lengde 7 km.

Varden på Skreikampen sett mot bl.a. Tangen
Infoskilt om Henrik Wergeland og hans forhold til Skreya (Skreikampen)