Turstiprosjektet: Stikking Sandvikhornet - Storehanen (13.06.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Sandvika (40m)
Endpoint Sandvika (40m)
Ascents Rysseviktua (452m) 13.06.2015
Sandvikhornet (352m) 13.06.2015
Storehanen (496m) 13.06.2015

Da er totalt 57 stikker utplassert fra Sandvikskaret, over Sandvikhornet og retning Storehanen. Vi mangler i underkant av 25 stikker før vi er fremme.

Opplevde litt navnekaos da Anne, Karma og meg kom til Storehanen. På Moltusida kaller de det som heter Moltuhanen for Storehanen. På Karet er Moltuhanen 454 moh, men de har satt opp skiltet "Storehanen 471 moh! Og i flg. trimgruppa der borte har de ikke noe navn på det som jeg og Statens Kartverk kaller Storehanen!!

Høyeste punkt (496 moh) er umerket, det er ikke engang en minimal varde der og har ikke navn. Kommer til å anbefale for Turstiprosjektet i Tjørvåg & Myrvåg at vi stikker rett opp til høyeste punkt og setter opp et skilt som peker tilbake til Sandvikhornet. Fra Sandvikhornet setter vi opp skilt som peker til Storehanen og så lenge vi får ledsaget turgåere til høyeste punkt kan vi droppe å ta del i navneforvirringen som tydeligvis rår mellom de lokale og Statens Kartverk.

Det som imidlertid er sikkert er at ruta fra Storehanen og Sandvikhornet er en utrolig flott tur, og at utsikten underveis (mot Skorpa, Nerlandsøya, Runde, Leinøya og Remøya) er STORSLÅTT!

Anne og Karma på stedet de lokale kaller Storehanen. Selv kaller jeg den haugen lengre bak for Storehanen...