Halsa/Surnadal: Hjelmen (13.06.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point settemsdalen (215m)
Endpoint settemsdalen (215m)
Ascents Hjelmen (977m) 13.06.2015

Etter en fin tur på Saksa var jeg sjølvsagt klar for ny tur når været fortsatt var rimelig greit. Kjørte inn Settemsdalen og fulgte denne skogsveien opp til ca 215 moh. Her var rødmerket rås videre først på traktorvei og deretter over på sti. Denne stien går også mot Tverrlihytta. Flott og godt merket sti som raskt tok høyde, helt etter min smak :-) Stien er godt vedlikeholdt med mange skiltede stedsnavn underveis. Hadde fin sikt mot toppen helt til siste 100 høydemeterne, da la det seg skodde nedpå og jeg merket antydningen til noe nedbør i lufta. Da traff jeg plutselig på en kar som for forbi meg nedover og fikk slengt utav seg "det skjnøa på toppen" før han hastet videre... :-) og det gjorde det jaggu. 13 juni og store snøfiller i lufta. Brukte litt under en time opp, og fant ut at det ikke var særlig aktuelt å oppholde seg her oppe lenger enn nødvendig. Den flotte utsikten uteble desverre! Da hørte jeg ande stemmer rundt meg og ut av snøbygene trådte et par andre lokale trimmere som syntes det var kjekt å møte andre galninger her oppe i snøen! Hun ene het Emma og hadde visstnok en slektning som bodde på Nordfjordeid, så det ble litt prat rundt det, før jeg begav meg nedover igjen. Bygene gav seg omtrent på samme sted som på vei opp og det lettet såpass at jeg fikk nyte litt av den vakre utsikten rundt til omkringliggende kjente fjell allikevel :-)

En flott og kjekk liten tur som virkelig kan anbefales!

Toppen sett fra stistart
Stideling hvor man kan gå mot toppen eller mot Tverrlihytta
Nærmer meg Almabekken
Snøbyger og lite utsikt...13 Juni!
Toppselfie i snøen - solbriller var kanskje litt vel optimistisk!
Andre lokale trimmer som kom opp en rute fra øst via Belevatna
Skylaget letter på vei nedover og jeg får utsikt ut Bøfjorden. Bølia ute til venstre og Saksa lengst ute til høyre