Freikollen i regn og kuling (11.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Freiåsen (96m)
Endpoint Samme (97m)
Ascents Freikollen (629m) 11.06.2015 10:50
Visits of other PBEs Kristiansund (0m) 11.06.2015
Åndalsnes (0m) 11.06.2015
Freiåsen p-lomme (95m) 11.06.2015 09:30

Stormfull finale

Parkering for tur til Freikollen

Våknet til øs pøsende regnvær i Kristiansund denne morgenen, lykkelig for at jeg hadde gjort unna turen til Kvernberget kvelden i forveien i bra vær. Dagens turmål var Freikollen - kommunetoppen i Kristiansund etter sammenslåingen med Frei - og øytopp på Frei. Fant greit frem til parkering på Freiåsen SØ for toppen i Freiåsen p-lomme. Fulgte traktorveg og snarvei på våt og gjørmete sti opp til ca. 300 moh. Deretter bratt opp på sti/i elveleie til terrenget flatet ut på ca. 400 moh. Her møtte jeg på skikkelig vestavær - regn og kraftig vind - kuling med sterk kuling i kastene.

Dagens beste utsikt fra Freikollen
Grått og vått på Freikollen havet

Fulgte tydelig tråkk opp fjellsiden sør-sørøst for toppen. Mange forskjellige tråkk oppover her. Artig terreng med muligheter for småklyving, sikkert artig under bedre værforhold. Oppe på toppen med varde og turbok kl. 1050, 1t 20 min etter start. GPS 437313 6991905. Trodde ikke jeg ville møte andre ute på tur denne dagen, men jamen dukket det opp en dame ved varden like etter. Hun hadde følgende kommentar: "Du skal være bra tullat som går opp her i sånt vær"! Jeg kunne ikke annet enn å si meg enig! Vinden pisket og rev i både oss og vindmåleren på masten som suste rundt i avsindig fart. Synd det ikke er et instrument som viser vindstyrken på stedet.

Freikollen i regn og kuling
"Du skal være bra tullat som går opp her i sånt vær"

Toppen var ikke noe egnet oppholdssted, så det ble retur samme vei som jeg gikk opp. På vei ned traff jeg enda en lokal dame på vei mot toppen. Hun bemerket at det var fint å komme seg ut på tur selv om været var dårlig. De er sannelig ikke skvetne disse damene fra Frei! Nede ved bilen ble det komplett skifte av tøy før jeg fortsatte til siste jobboppdrag i Åndalsnes og hjemreise til Bergen.
Dette var mitt første besøk i M & R som toppsamler. Oppsummert ble det 9 nye kommunetopper og 9 øytopper i løpet av disse turdagene, noe jeg er godt fornøyd med. Været var langt fra optimalt, men turprogrammet ble gjennomført omtrent som planlagt. Mye flott natur der oppe i M & R - gleder meg til å komme tilbake!

Start date 11.06.2015 09:32
End date 11.06.2015 11:48

Bra uttelling, ja!

Written by Olepetter 21.06.2015 18:20

Men det blir det også, når du går på i slikt vær. Du jafser deg innpå feltet med 140-150 kommunetopper...

Sv: Bra uttelling, ja!

Written by knutsverre 21.06.2015 21:35

Joda, det hjelper på, men befinner meg fortsatt langt nede på K-topp listen i forhold til visse andre! Du var vel på ni nye K-topper du også på ditt siste raid, men dine var nok adskillig mer krevende enn mine!

Takk for hyggelig hilsen, John

Written by knutsverre 21.06.2015 13:31

Begynner å bli en stund siden vi møttes på Olavsbu i 2011...

Tiden flyr. Freikollen er nok en flott topp i godvær, men det slo ikke til den dagen jeg hadde turmulighet! God tursommer!

Frei! :)

Written by JohnTiger 15.06.2015 12:55

Hyggelig å se at du har vært en snartur på min barndoms øy Knut Sverre! :)