Via Ferrata Loen (05.06.2015)

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Loen - Parkering nedenfor hotell Alexandra.
Endpoint Loen - Parkering nedenfor hotell Alexandra.
Characteristic Via ferrata
Ascents Hoven (1,011m) 05.06.2015
Visits of other PBEs Gjølmunnebrua (770m) 05.06.2015

Så det var gode muligheter for pent vær i Sogn & Fjordane denne fredagen,så bestemte meg for å prøve ut Via ferrata i Loen,etter å ha mast meg fri fra jobb.
Ferdig med tidlig vakta på torsdag ettermiddag,kom jeg meg av sted litt over kl 13.00 fra Lørenskog.
Skuffelsen ble stor da jeg passerte Otta og fikk se at Strynefjell var stengt,bestemte meg da for å ta Lomseggen på kvelden og ligge over i Lom til neste morgen og håpe på at fjell-overgangen ble åpnet.
Hadde vist vært ganske heftig uvær på fjellet dagen føre,så både Sognefjell og Valdresflye skulle også være stengt.
Men heldig var jeg,det viste seg å ikke stemme da jeg snakket med turistkontoret i Lom,Strynefjell var åpen og gleden var stor.
Tok meg en kaffe og takket for praten,før jeg kjørte videre.
Mye snø på fjellet,men heldigvis var det ikke mye snø på fjellryggen på Hoven ( Via feratta fjellet ).
Snøfritt til vel 100 meter over hengebroen ( 800 -900 m ),men alikevel bare flekkevis med snø.
Mye snø på Skåla derimot,begynte vel på 700 m der.
Fikk opp teltet mitt til kl 21.00,nede ved Lobukta,innerst i Nordfjorden,med flott utsikt mot Hoven-fjellet og Loen.
Stod opp kl 0500 og lagde meg kaffe og frokost,pakket ned teltet og jeg kom meg av sted kl 06.00.
Parkerte på parkeringsplassen nedenfor hotell Alexandra.
Brukte vel en liten time opp til innsteget til Via ferattaen og startet klatringen kl 07.00.
Oppe ved Gjølmunnebrua kl 08.30,begynte det å lette litt og solen tittet endelig frem.
Stod på toppen av fjellet Hoven kl 10.00,etter å ha gått over henge broen 6 ganger.
Returnerte ned igjen samme vei pga bløt og tung snø på normal veien.
Tilbake til bilen kl 12.00 og satte kurs mot Lom for å gå Lomseggen og Eggjapiken,før jeg satte kursen heimatt.
Fantastisk tur i spektakulære omgivelser.

Hoven fjellet til venstre,sett fra parkering nedenfor hotell Alexandra.
Innsteget til Via feratta ligger på rundt 440 moh.