Mekknøken, Averøy (10.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Steinsgrenda, Mork (130m)
Endpoint Samme (130m)
Ascents Mekknøken (751m) 10.06.2015 18:05
Visits of other PBEs Mekknøken p-lomme (132m) 10.06.2015 16:30
Etter overnatting på Vestnes og jobboppdrag i Molde og på Averøya ble det tid til en ettermiddagstur til kommune- og øytoppen på Averøya - Meeknøken. Værmeldingene var egentlige dårlige med kraftig vind og regnbyer, men varselet kunne i beste mening tolkes dithen at det var muligheter for oppholdsvær sen ettermiddag - tidlig kveld. Det holdt ikke stikk! Parkerte i Mekknøken p-lomme med utrangert gravemaskin og kasse for "frivillige" bompenger som selvfølgelig fikk sitt bidrag. Nesten opphold ved turstart, men snart kom regnet, og det bare fortsatte hele resten av turen. Jeg synes spesielt starten på turen er dårlig merket for ukjente, for en må først gå ca. 1 km langs en traktorvei i "feil" retning før det endelig går av en sti mot høyre fra traktorvegen på ca. 270 moh. Legger inn noe bilder som kan være til hjelp.

Stien, som er tydelig og velbrukt, var lett å følge men gjørmete, sleip og våt etter mye regn. Krysset Morkaelva, som gikk ganske stor, på fint tilrettelagt vadested med store steiner lagt ut i elveløpet på et smalt sted ca. 450 moh.
Derfra lettgått og greitt terreng de neste 200 hm før det flatet behagelig ut siste stykket før toppen. Men været ble bare mer og mer ufyselig. Kraftig vind - minst kuling - vedvarende regn og tåke gjorde resten av turen til en sur fornøyelse.
Meeknøken 751 - høyest på Averøya
"Utsikt" fra toppen av Meeknøken

Lokaliserte varden i tåken på GPS 428001 6983865. Nesten ikke utsikt, men jeg fornemmet en stupbratt skråning mot øst. Ikke noe alternativ å forsøke seg ned her. Retur samme vei til fullt tøybytte ved bilen. Skulle gjerne gått denne turen i bedre vær, men det var nå denne dagen det var tid og mulighet for Averøyas kommunetopp denne gangen. På turen mot Kristiansund var jeg oppe ved Kvernes gamle stavkirke der det er et flott tilrettelagt kulturminnested. Besøk her anbefales!