Moldoveanu (10.07.2006)

Written by ninad

Ascents Moldoveanu (2,544m) 10.07.2006

Det lukter av blod... Nei, kanskje ikke, men alle sier "Dracula" og "vampyr" når jeg forteller om sommerens feriemål. Dvs ett av dem, for det er blitt tid til å nyte polske nysnømengder (i Tatrafjellene), norsk tinderangling og østfoldsk saltvann også.

Men altså; hovedmålet må sies å være De transylvanske alper, også kjent under navnet Fagaras-fjellene, som er en del av Karpatene, i Romania.

Her går en opp og ned langs rygger, stiene er bratte, men også grønne. Tregrensen ligger på 15-1600 moh, og gresset følger en helt til landets høyste topp, Moldoveanu, på 2544 m.

Hyttene holder varierende standard, mange av dem er enkle og langt under DNT-standard, men i Balea Lac lignet den på et hotell. Så gikk også den transylvanske motorvei rett forbi, før den gjennomboret fjellet. Nærmeste nabo er Ceaucescus jakthytte.

Bildet viser vår vei videre etter Moldoveanu, stien kan såvidt skimtes langs kanten av ryggen: