Klofjell og Marifjell i Nannestad (09.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass ved Rustad barnehage (244m)
Endpoint P-plass ved Rustad barnehage (244m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Klofjell (664m) 09.06.2015
Marifjell (718m) 09.06.2015

Jeg innså ganske tidlig at dagens planlagte tur til Klofjell og Marifjell (kommunetopp nr. 18 av 22 i Akershus) i Nannestad ville bli i seneste laget. Saktegående trafikk ut av Oslo gjorde ikke saken bedre, men jeg parkerte ved Rustad barnehage på Rustad i Hurdal kl. 1940. Planen var å sykle inn til Kjønstadsætra (5.4 km), og gå/løpe videre til Marifjell om Klofjell.

Sykkeletappen gikk fint, og det var fine, faste grusveier og god skilting hele veien. Satte fra meg sykkelen ved skiltingen Klofjell/Marifjell og fulgte den våte stien/løypa opp på Klofjell. Flott turvær og god utsikt i alle himmelretninger på toppen. Var ikke i stand til å gjenkjenne noen topper eller formasjoner, men knipset et par bilder før jeg fortsatte en sti som gikk i retning Marifjell. Jeg hadde problemer med GPS-dekningen, og innså at jeg var på villspor, og jeg slet meg gjennom småskog og våte myrer før jeg endelig kom inn på den blåmerkede stien til Marifjell. Utsiktstårnet gjorde at utsikten var enestående god, og jeg gjenkjente bl.a. Øyangen, Hurdalssjøen, Mistberget og Gardermoen. Startet etter hvert på returen, som gikk litt lettere mht. veivalget tilbake til sykkelen. Fra sykkelparkeringen og tilbake til bilen rullet jeg så og si hele veien. Flott tur!!

Sykkel 10.8 km + gange/løp 9.2 km; totalt 20 km.

Infoskilt/kart ved p-plassen ved Rustad barnehage
Sykkelparkeringen på Kjønstadsætra, ved skiltingen Klofjell/Marifjell. Stien går opp til høyre i bildet
Utsikt fra Klofjell mot øst
Hytta og utsiktstårnet på Marifjell
Utsikt fra tårnet på Marifjell, mot bl.a. Øyangen, Hurdalssjøen og Mistberget
Utsikt fra tårnet på Marifjell mot vest og solnedgangen