Hausdalshorga - Bergen 100pf 33/33 (09.06.2015)  4

Written by Stigun GSM

Start point Bontveit (302m)
Endpoint Bontveit (302m)
Ascents Hausdalshorga (784m) 09.06.2015
Lovende dag rent værmessig i Bergen, og utover ettermiddagen tegnet det til å bli riktig så bra, med slørsol og hele 14 grader, ikke hverdagskost i Bergen til nå denne forsommeren. Med frue på party og plenen nyslått i går var det jo simpelthen bare å få i seg middagen og dra av gårde. I dag til et helt spesielt mål, siste 100 pf toppen i Bergen; Hausdalshorga. Hadde vært innover dalføret mot Bontveit så sent som for 3 dager siden, kjørte litt lenger i dag og parkerte på liten parkeringsplass på selve Bontveit før veien bikker nedover og østover.
Hausdalshorga fra rett over Bontveit

Fulgte grusvei og senere sti mot Bjødnastølen og svingte etter hvert mot Hovden og så ned noen titalls høydemeter til kryssing av bro over elv fra Dyrdalsvatnet.
Like før kryssing sør for Dyrdalsvatnet

Videre herfra tiltagende bratt, først ganske vått men så gjennomgående fast fin sti i slyng oppover bratt gressbakke i vestflanken av Hausdalshorga. Riktig vakkert oppover her, nesten så en fikk assosiasjoner til Alpene. Flott utsyn bratt ned på de vakre gårdene på Bontveit med irrgrønne innmarker. Jeg har etter hvert blitt en kløpper på å gå laaangsomt i bratte stigninger, oppover her var derfor mye mer nytelse enn slit.
Toppen. Livarden senter bak, og bak denne Pyttane og Liatårnet på Sotra. Til høyre Løvstakken, Lyderhorn og Ulriksryggen

For et par timer siden hadde været vært ganske så klart med skarp sikt, nå hadde noe fuktighet kommet inn fra havet og gitt atskillig mere dis og slør, men likevel brukbar utsikt til andre fjell i Bergensområdet, kjente kystfjell og sørøstover mot mere majestetiske fjell i Sunnhordland, fortsatt med svært så godt snødekke til å være snart i midten av juni.
Utsikt mot sør; dalfører i Os og Bergen Syd. Bontveit nærmest høyre

Etter drøye 2 1/2 time på tur var jeg nede ved bilen igjen, med den 33. og siste av Bergenstoppene besteget. Turen fra Bontveit til Hausdalshorga er absolutt i kategori anbefalelsesverdig!

SNØ

Written by Stigun 10.06.2015 19:06

var det en god del av, på nordvestsiden av fjellet, se bilde 2; en snørenne går helt fra toppen og nesten ned i Dyrdalsvatnet, vurderte et øyeblikk å følge denne ned igjen. Ja, flott punktum på en egentlig ganske spennende og variert liste!

Gratulerer!

Written by ilyslo 10.06.2015 16:55

Ikkje verst. Verdig avslutningstopp. Er litt forundra over at det ikkje låg meir snø der, for området Redningshytta-Austefjellet er jo stort sett kvitt. Vel blåst:)

Gratulerer Stig

Written by knutsverre 09.06.2015 22:47

Med fullført Bergens-liste! Godt jobbet!

Sv: Gratulerer Stig

Written by Stigun 09.06.2015 22:57

Du er jammen kjappere enn lynet; og ikke bare med å plukke topper på Sunnmøre :-). Og ja, tusen takk!