Storhornet på Godøy - nydelig kveldstur (08.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gjuv (45m)
Endpoint Samme (43m)
Ascents Storhornet (497m) 08.06.2015 20:00
Visits of other PBEs Gjuv p-plass (40m) 08.06.2015 19:05

Storhornet på Godøy - kommunetopp i Giske

Etter jobboppdrag i Skodje returnerte jeg til Vigra og fikk meg grei og rimelig overnatting på minimotellet på flyplasshotellet. Etter middag kjørte jeg den flotte veien via bro og undersjøisk tunnel til den vakre Godøya. Opp fra Gjuv. Imponerende flott tilrettelagt sti som slynger seg elegant opp fjellsiden til ca. 300 moh. Mesteparten av stien er "hellelagt" med flate steiner i 1-2 m bredde slik at det er en fornøyelse å gå denne stien.

P-plass på Gjuv med utsikt mot Sukkertoppen, Ålesund
I enden av denne veien starter stien mot Storhornet
Flott anlagt, nesten "hellelagt" sti
Oppe på 300 m ved stidelet mot Storhornet

Fra 300 m, bratt opp eggen til toppen med fantastisk utsikt rett vest i havet. To store varder med turbok og dreieskive. GPS 344555 6930583. Gikk litt lenger mo NNØ til et punkt som var like høyt som ved vardene, uten noen spesiell markering.

Vardene på Storhornet
Traff mange andre på toppen, bl.a. en jente som tok dette bildet...
Ålesund og Sukkertoppenmot venstre, Sula og Vardane der jeg var tidligere på dagen mot høyre
Utsikt mot nord-nordøst fra Storhornet
Mot NNV. Alnes og fyret
Stemningsbilde fra Storhornet

Det var nesten vindstille på toppen slik at det passet bra med en god pause med lit mat og drikke før retur til bilen. Brukte i underkant av en time opp i rolig tempo og en liten halvtime ned igjen. Traff mange andre som var ute på tur denne fine dagen, bl. a. en jente som jeg pratet litt med og som jeg merkelig nok traff igjen på dagens siste tur til Signalen på Valderøy! Dette er en virkelig flott tur, og jeg ble like begeistret som mange andre!