Blekketjernshøgda i Nittedal m.fl. (07.06.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point Varpet
Endpoint Varpet
Ascents Blekketjernshøgda (613m) 07.06.2015
Kroktjernsberget (651m) 07.06.2015
Paradiskollen (670m) 07.06.2015
Rundkollen østre fastmerke (593m) 07.06.2015

Endelig litt godt turvær, og planen for dagen var å ta en liten rundtur for å bestige Blekketjernshøgda (kommunetopp nr. 17 av 22 i Akershus), som er den høyeste toppen i Nittedal, og i tillegg Paradiskollen og Kroktjernsberget i Lunner og til slutt Rundkollen i Nittedal.

Jeg kjørte Rv4 til Varpet utekontrollstasjon i Nittedal, ca. 500 meter før avkjøringen til bl.a. Stryken, der jeg parkerte. Jeg hadde med sykkel, og tråkket fra bommen og ca. 3.5 km i motbakke til det flatet ut noe. Jeg satte fra meg sykkelen der den blåmerkede stien tar av mot bl.a. Paradiskollen, og løp videre på veien forbi Nedre Blekketjern og bushet etter noen hundre meter mot toppunktet på Blekketjernshøgda. Det var vått i terrenget, og dårlig med stier, men jeg fant ganske greit toppunktet, som var markert med noen steiner i en haug. Ikke noe utsikt å snakke om, så turen gikk raskt videre i retning Paradiskollen. Krysset noen våte myrer før jeg etter hvert kom inn på den blåmerkede stien til toppunktet. Det var ikke noe tørrere på stien, så støvler hadde sikkert vært et fornuftig valg her. Nådde Paradiskollen etter i underkant av en time fra jeg startet på Varpet, og ble belønnet med en storslått utsikt, i hovedsak mot nord og vest. Gjenkjente bl.a. Gaustadtoppen, Norefjell, Vikerfjell, og naturligvis Harestuvatnet og Harestua.

Fra toppen fulgte jeg den blåmerkede stien tilbake til sørenden av Kroktjernet, der jeg siktet meg inn på Kroktjernsberget. På toppunktet var det en o-post og noen steiner som markerte toppen, men utsikten var fraværende. Løp tilbake til vannet, og fulgte den utrolig våte og blåmerkede stien tilbake til der jeg hadde parkert sykkelen. Løp ca. 100 meter østover på veien, der den blåmerkede stien til Rundkollen var markert med en blå pil. Fulgte merkingen forbi Øvre Blekketjern og Vivangstjernet, og ryggen forbi toppunktet på Rundkollen og frem til utsiktspunktet. Fantastisk utsikt over Romeriksåsen, Gardermoen og nedover Nittedal. Noe lenger vest gjenkjente jeg Trollvannskleiva (?) og Tryvann. Etter en bra pause på utsiktspunktet gikk returen tilbake til sykkelen, og jeg trillet ganske fornøyd tilbake til Varpet. Flott vær og en flott tur, til tross for utrolig våte stier og myrer.

Sykkel 7 km + løp 9 km; totalt 16 km.

Blekketjernshøgda, sett i retning mot Paradiskollen
Varden på Paradiskollen, sett mot vest
Sikteplata på Paradiskollen, med bl.a. Harestuvatnet og Norefjell midt på bildet