Maifjellet og Kloppafjellet - Molde (31.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Hjelset (70m)
Endpoint Hjelset (70m)
Ascents Kloppafjellet (585m) 31.05.2015
Maifjellet (808m) 31.05.2015

Det var dag #2 av min Molde-helg. Gårsdagen var "fruktbar" i form av 5 nye pf100 topper, og jeg hadde tilsvarende håp for søndagen. Men det hadde regnet hele natten så jeg var ikke så veldig optimistisk.

Jeg våknet i Caddyen halv ni søndag morgen, etter en MEGET god natts søvn. Nå vanket det frokostblanding og sakte oppvåkning...

Epler i frokostblandingen er sinnsykt godt...

Så satte jeg kursen fra Budal ved Langfjorden og til Hjelset og Maifjellet. Jeg tok av E39 og inn på Gardvegen som jeg fulgte 0,75km oppover til et vassverk (tror jeg) nær Trøa. Jeg hadde håpet at grusveien skulle ta meg godt innover skogen, men her stod det skilt med "Privat Veg". Grumpf! Hvorfor ikke dele en slik fin vei med allmenheten? Ta gjerne 100,- i bompenger for min del.

Det var også parkering forbudt rundt vassverket så jeg måtte parker litt lenger nede i veien. Og så la Karma og jeg avgårde opp den 1,5km lange skogsveien.

På vei til Maifjellet.

På ca. 250 moh. gikk veien over til bred sti. Den var lettgått og det var ikke så veldig vått heller. Denne stien fulgte vi 1,6km opp til dammen ved Kloppavatnet. Her tok jeg av på sti i nordvestlig retning. Den var lett å følge til å begynne med, men ble gradvis mindre synlig og til slutt forsvant den under snøen som vi fikk fra 600 moh. og opp. Det var 2,9km til toppen, og det var ikke så hyggelig å gå inn mot tåka, snøen og regnet.

Toppen av Maifjellet er gjemt i tåka

Men opp kom vi, og kort ble vi. Vi tok mer eller mindre samme veien tilbake til dammen. Her krysset vi elva over ei bru og fulgte en synlig sti opp 1km sørryggen av Kloppafjellet. Det regnet en god del da vi ankom toppen og der og da visste jeg at nå var jeg litt lei. Det ble tidlig retur til Sunnmøre...

Ruten, sett i Google Earth

he he

Written by arntfla 07.06.2015 20:28

Nei, har ikke begynt å rappe toppsnopet til Karma ;)

Frokost..

Written by otto 07.06.2015 20:18

Trodde først du hadde gått løs på posen bak frokostblandingen og ble litt bekymret Arnt..