Nærfjellet vårt (06.06.2015)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Høgfjell (1,010m) 06.06.2015

Yr meldte hel sol lørdag ettermiddag. Da passet det bra med en ettermiddagstur til nærfjellet vårt. Ble skeptiske når vi nærmet oss Sperillen. Regnet høljet ned sammen med lyn og torden. Men vi stolte på Yr og kjørte opp til skitrekket ved Ringerudsetra. Da vi parkerte kom sola og vi var klar for tur. Gikk opp alpinbakken. På toppen traff vi på blåmerket løype. Fulgte "blåmerkan" sydover og helt opp til toppen av Høgfjell.

Steinvarde på toppen av Høgfjell

Selv om datoen er 6 juni var det fortsatt unormalt mye snø i fjellet og det var bløtt og mye vann i terrenget. På veg opp mot toppen tok vi igjen tre tyske fotturister som gikk rundturen Buvasskoia, Vikerkoia, Tjuvenborgkoia. Planen deres var å gå i Rondane eller Setesdalsheiane denne weekenden, men endte her på Vikerfjell grunnet all snøen som fortsatt ligger i høyfjellet. Turen startet på 700 moh, slik at stigningen på dagens tur ble på vel 300 meter og lengden på turen ble 6,7 km t/r.
Per Martin og Nina var med på turen.

6. juni og fortsatt mye snø i 1000 meters høyde.
På veg oppover mot snaufjellet og Høgfjell