Sollia Øst- og Vesttoppen (06.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Sollia Østtoppen (661m) 06.06.2015 20:00
Sollia Vesttoppen (660m) 06.06.2015 20:05
Sollia øst for (596m) 06.06.2015 20:27
Visits of other PBEs Sollia parkering (160m) 06.06.2015 18:00

Kommunetoppene på Gurskøy - Herøy og Sande

God parkering ved Leikong

Etter overnatting og hyggelig formiddag i Ortnevik, Sogn med datter Liv Synnøve, kjørte jeg nordover mot Møre og Romsdal - et helt nytt og "uberørt" fylke for meg når det gjelder kommune- og øytopper. Fra Hornindal tok jeg Kvisvegen til Volda - et virkelig imponerende flott og effektivt veianlegg som det var en fornøyelse å kjøre. Fortsatte gjennom den undersjøiske Eiksundtunnelen til Hareidlandet og videre vestover til Gurskøy.

Etter råd fra arntfla (Arnt Flatmo) som er lommekjent i området, valgte jeg adkomst fra Leikong. Flott P-plass ved skianlegget på Sollia parkering. Sti begynner ved P-plassen. Stien går gjennom myrområder vestover mot Raudsandvatnet, og var meget våt, nesten som et bekkefar mange steder. Jeg brukte joggesko, men fjellstøvler hadde nok vært et bedre valg. På ca. 400 m dreier stien av mot NØ opp i retning Rjåhornet før den fortsetter vestover forbi "grønntoppen" Sollia øst for. Herfra er det ca. 50 hm ned til utløpet av Holmevatnet før siste oppstigning til de to kommunetoppene på Sollia. Oppe i høyden ble det meget sterk og kjølig vestavind slik at jeg måtte på med alt jeg hadde med av tøy - både vindtett anorakk og votter. Traff to damer på vei ned fra toppen da jeg var på vei opp.

Sollia Østtoppen
Østtoppen 660 er den høyeste og ligger i Herøy kommune. Som mange av kommunetoppene i M&R er den derfor både kommunetopp og øytopp på Gurskøy. GPS 327631 6907151. Varde og turkasse med bok.
Østtoppen på Sollia, kommunetopp i Herøy
Østtoppen Sollia - utsikt mot sør

Sollia Vesttoppen
Kommunetoppen i Sande ligger vel 100 m lenger vest. Beskjeden varde på Sande sin kommunetopp i forhold til storebror på Herøy-siden! GPS 327503 6907190.

Fra Østtoppen (Herøy) mot Vesttoppen (Sande)
Vesttoppen på Sollia

På tilbaketuren stakk jeg oppom høyeste punkt på Sollia øst for - en liten knaus vest på høyde 598 uten noen spesiell markering.

Høyeste punkt Øst for Sollia på høyde 598
Fra Øst for Sollia ned mot Holmevatnet 550

Tilbake ved bilen etter en tur på vel 3 timer, godt fornøyd med to nye kommunetopper på en liten kveldsstund!