Storekusen, Høyanger (05.06.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skipevollen, Ortnevik (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Vetlekusen (570m) 05.06.2015 13:00
Storekusen (782m) 05.06.2015 15:10

Datter Livsynnøve (Liv Synnøve Andersen) hadde helgejobb i Ortnevik, og hadde invitert meg med på en fjelltur i det flotte fjellområdet som utgjør begynnelsen på Stølheimen. Reiste inn fredag morgen, og var på plass og klar til tur ca. 3 timer etter avreise fra Bergen. Dette var første gang jeg var i Ortnevik, og bygden fremsto som litt av en åpenbaring da jeg rundet siste neset og fikk utsikt til denne fantastisk nydelige dalen med velholdte gårder og jorder omkranset av de høye, snøkledde fjellene mot Stølsheimen. Vi hadde ikke så mange timene til rådighet denne dagen, og valgte derfor en relativt kort tur til Storekusen. Det er laget et flott turkart over området som viser turen vår - se foto.

Utsnitt av turkart for Ortnevik-området

Vi startet på traktorveg ved Skipevollen NØ for toppen. Der hvor traktorvegen starter er det mulig å parkere 1-2 biler. Vi fulgte traktorvegen bratt oppover til ca. 400 moh. Derfra tydelig og velbrukt sti videre oppover til det flatet ut i området rundt Vetlekusen. Her traff vi den lokale fjellmannen Helge Østerbø som har gjort en stor innsats med tilrettelegging av stier etc. i området. Her har han laget benk og bord på et flott utsiktspunkt ned mot Storedalen. For tiden holder han på med å lage et overbygget "ørnereir" oppe i en skråning!

Kjekt å være på tur med Liv Synnøve!
Fra Vetlekusen. Stupbratt ned mot Storedalen. Såta 757 til venstre
Matpause på utsiktsstedet på Vetlekusen
Storekusen fra Vetlekusen

Vi fortsatte et stykke langs den bratte kanten med formidabel utsikt ned i Storedalen før vi kom inn igjen på vanlig sti opp mot Storekusen. Snart gikk vi open orrhøne like ved stien. Kjekt å se storfugl på så nært hold! På ca. 600m kom vi inn i snø som heldigvis bar ganske bra. Bratt opp snødekket skråning mot toppen før det flatet ut på slutten.

Vi nærmer oss toppen. Utsikt mot Høyangerfjorden.
Storekusen 793 i sikte!

Det er bygget en utrolig høy og flott varde på Storekusen. GPS 341971 6776945. Varden er ca. 4 m høy, og det er anlagt sittebenk av stein hele veien rundt basis av varden dessuten er det lagt inn "trappetrinn" av stein i varden som har blitt benyttet under byggingen av selve varden. Helge Østerbø skal være mannen bak dette imponerende vardebygget! Han må ha gjort litt av en innsats for å frakte stein hit, for det fantes jamen ikke mye stein til vardebygging i nærheten av varden!

Imponerende, hele  4 m høy varde på Storekusen!
Imponerende, hele 4 m høy varde på Storekusen!
Fortsatt mye snø innover mot Flugedalsvatna og Stølsheimen
Sognefjorden mot Høyanger. Vetlekusen og gårdene på Brekke i Ortnevik til høyre

Vi vurderte å fortsette sørover over Flugedalsvatna og Blåfjellet ned mot Brydalseter, men her var det snødekt område overalt. Dessuten måtte Liv tilbake på jobb, så vi returnerte samme vei vi kom opp. På veien stakk jeg oppom høyeste punkt på Vetlekusen som ligger på en liten haug uten noen form for markering på koordinatene 343289 6777460. Tusen takk for en veldig trivelig og fin tur i helt nytt turområde for meg, Liv Synnøve!