Storhøe Vågå (05.06.2015)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Storhøe (1,382m) 05.06.2015
Toppen på Storhøe.

Jeg skulle levere noen bøker i Vågå, og det ville vært for gale å kun kjøre helt til Vågå bare for det, så da været så lovende ut bestemte jeg meg for å kombinere med et lite fremskritt på Oppland 250pf lista. Optimistisk planla jeg to nye topper, Storhøe og Skardshøe. Men med litt senere avreise enn planlagt, langt våtere og snørikt enn håpet på og et kne som kranglet storligen, måtte jeg nøye meg med en topp. Men en er bedre enn ingenting.

Etter å ha levert bøker og tanket litt energi på Kiwi i Vågå, kjørte jeg opp mot Slådalsvegen parkerte nær Nordsætrin. I ettertid ser jeg at jeg muligens kunne fått en tanke kortere tur ved å starte fra Køyring i sør, men planen var jo to topper, så da var vest beste utgangspunkt.

Klukkampen, artig formasjon ut mot den flotte Jønndalen.

Mistet fort sti og tråkk og det blei mye blaut tråkking i lyng og kratt og fonner med råtten snø som måtte forseres. Etter Suluberget holdt jeg meg stort sett langs kanten ut mot Jønndalen og her var det et tydelig tråkk. Over 1300 moh var det nesten utelukkende snø, men heldigvis også med ganske god bæreevne. Helt hvitt oppå toppen, takket være siste dagers nysnø som ennå ikke var helt smeltet.

Det var flott utsikt mot bl.a. Jotunheimen, Dovrefjell, Rondane, Blåhøe og Heidalsmuen, og for første gang kunne jeg innta tetplassen på denne lista. Wuhuuuu!

Jønndalen, vakker og trolig lite kjent dal.
Sorry, det var dette som var bildet av Jønndalen.
Fra toppen mot Rondane.
Fra toppen mot Blåhøe.

Start date 05.06.2015 11:54
End date 05.06.2015 15:32

Grattis!

Written by Olepetter 07.06.2015 07:48

Ja, tetplass på lister smaker godt! :) Turene smaker ekstra godt også da.