Venholhøgda - "Jørns" topp (03.06.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Venholhøgda (750m) 03.06.2015
Visits of other PBEs Tusseplassen (732m) 03.06.2015
Venholhøgde fra øst 03.06.2015
Venholhøgde p-lomme (548m) 03.06.2015
Venholhøgde via Tusseplassen 03.06.2015

På vei østover for å gjenopprette fullføringa av Hedmarks kommunetoppliste, var det tid til en ettermiddagsavstikker opp denne haugen som Atomsilda (Jørn Håvard Ask) til stadighet flyr opp på. Meninga var å ta toppen i vinter, men det ble det ikke noe av, og nå passet det langt bedre, og var nok langt lettere også. Særlig fordi jeg hadde sykkel bak på bilen. Dette er en vel beskrevet tur, som trenger lite skildringer fra meg.
Været var pent, med en del vind. Satte igjen sykkelen i skogsveikrysset etter bare 1,5 km, så all verdens glede hadde jeg ikke av tohjulingen... Jeg ville ta turen som en rundtur. Etter å låst sykkelen, tok jeg beina fatt, først langs vei, siden opp sti og innom Tusseplassen, hvor dagens eneste bilde ble tatt:

Jeg trodde utsikten skulle bli bedre fra toppen, men det var visst helt feil...

Etter rundt 40 min sto jeg ved et sammenrast tårn på toppen oppi granskogen, jommen sa jeg topp. Ørliten snøflekk like i nordflanken her. Fulgte så øststien ned. En del trær som lå overende fra tidligere uvær preget hele turen egentlig. Øst-stien var greit merket, også fra skogsveien, som jeg til slutt kom ned på. Snart tilbake ved sykkelen igjen, og NÅ skjønte jeg hvorfor jeg hadde syntes det hadde gått litt trått innover; det hadde faktisk gått litt oppover stadig vekk. Derfor kunne jeg omtrent bare trille tilbake til bilen.
Så vidt over timen på tur, uten at det var noe stress på noen måte, men heller ingen særlige pauser.

Sykkel de første/siste 1,5 km.