Elbrus -Europas høyeste fjell (07.08.2000)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Ascents Elbrus West (5,642m) 07.08.2000

Etter å ha planlagt Elbrustur i noen måneder ble laget klart i mai. Følgende personer ble med på tur:
Øyvind Hovdenak
Rolf Tor Nygård
Knut Inge Orset
Ola Hovednak
Arnt Owe Røed

Via Aerotravel AS og Alpprosport -M følte vi oss sikre på å i hvert fall komme oss til Kaukasus da vi reiste fra OSL den 30.07.00. Utrolig nok klarte vi å organisere det slik at vi ble møtt av en sjåfør på hver enkelt destinasjon vi ankom!

Vi kjørte følgende opplegg i forbindelse med bestigningen:
Dag1: Aklimatiseringstur til Cheget Mountain, 3600 moh.
Dag2: Etablere camp ved The Barrels, 3722 moh. Rusletur opp til ca 4100 meter.
Dag3: Etablere camp1 på 4100 moh. Rusletur opp til camp 2 på Pastrukhof Rocks, 4600 moh.
Dag4: Etablere camp 2.
Dag5: Toppstøt. Retur camp 2.
Dag6. Retur til The Barrels.

Forberedelsemøte i stua til Øyvnind. Visum fiksa....vi får innreise....det blir tur!!
Flytur 1 gjennomført. Foruten en rekke gassbokser som ble tatt på flyplassen på OSL, kom all bagasjen fram til Moskva. Som seg hør og bør satt vi av et par dager i den russiske hovedstaden.
Gutta oppstilt på "den røde plass"!
Innenriksflyvninga med Aeroflot til byen Mineraly Vody gikk bra den og. Her venter vi på transport til Baksandalen.
En enorm solsikkeåker på vei til Kaukasus.
Enorme ødeleggelser i byen Tyrnyauz etter en nylig ekstrem flom møtte oss på vei oppover Baksandalen. 8 menneskeliv gikk tapt i flommen som pågikk ca 14 dager før vår ankomst.
Aklimatiseringstur ved landsbyen Cheget, ved foten til Elbrus. Vi tok skiheis og rusla opp på en topp som ble kalt Cheget mountain.
Ankomst BC. Vi tok skiheis opp til "The Barrels". (Sett inn høyde)
Øyvind på rolig aklimatiseringstur.
Elbrus er Europas høyeste beliggende søppelfylling. Skrot og rester av en fjellhytte i bakgrunnen.
For å få visum måtte vi ha guide i Kaukasus. Her studerer Ola og guiden Victor Shulga GPSen.
Elbrus viste seg for oss første kvelden etter at vi kom til "The Barrelse".
Kveldsstund i BC. Akkurat like kaldt inne som ute!
Utsikt fra BC.
Forflytning fra BC til camp 1.
Camp 1 etablert med Elbrus og en høydesyk herremann i bakgrunnen.
Aklimatisering til camp 2. Været er på vår side....hele tiden!
Middag i camp 1.
Forflytning til camp 2.
Forberedelse til toppstøt. Kvelden før kvelden i camp 2. Alt må være klart da starten går i bekmørket.
Toppstøtet i gang! Ca 1000 høydemeter hard jobbing venter.
Soloppgang gir ekstra krefter.
Elbrus skygger for solen og gir fantastisk skyggevirkning.
Knut Inge nyter soloppgangen.
Europas fineste soloppgang!!
Tuslefart og korte pustepauser er en formel som gir suksess. Knut Inge sliter med å henge på den aldrende herremannen Øyvind.
Utsikten er det ikke noe å si på. Fjella har plutselig blitt under oss.
Øyvind og Knut Inge sliter seg opp den bratte flanken som ender i toppflata.
Ola runder straks inn på toppflata.
Europas tak innen rekkevidde.
Målet nådd!
Toppen nådd. Rolf Tor måtte snu på 5100 meter grunnet høydesyke, men soloerte toppen dagen etter.
Folksomt på toppen etter hvert!
Pust i bakken på vei ned.
Retur camp 2. Opplastning og forflytning ned til "The Barrels".
Rolf Tor kom ned i BC ved solnedgang. En hard dag for hans del var over. 17 timer brukte han fra camp 2, opp til toppen og ned til BC.
Formell avskjed med Victor i hans hjemby Piatigorsk
Klar for hjemreise.

EUROPAS TAK

Written by TROLL1 05.11.2015 23:56

Fine bilder, jeg fikk et bra inntrykk av turen. Spennende prosjekt.