Rasletinden (30.04.2011)

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Valdresflye (1,389m)
Characteristic Ski trip
Ascents Vest for Raslet (1,820m) 30.04.2011
Rasletinden (2,105m) 30.04.2011
Sørvestre Rasletinden (2,025m) 30.04.2011
Øystre Rasletinden (2,010m) 30.04.2011

Praktfullt vær, men lite snø

På denne lørdagen (den siste dagen i april 2011) kjørte vi inn til Valdresflya for årets vårskitur. Fikk parkert bilen på toppen kl. 11. Det var fantastisk vær. Solen skinte fra en litt diset (nesten klar) skyfri himmel og vi kunne skimte alle fjelltoppene i horisonten. En perfekt dag for vårskiløping i Jotunheimen. Det var en del folk i heimen i dag, men betydelig mindre enn i påsken da det sto flere kilometer med biler over flya. Snøforholdene var relativt bra, men som sagt veldig lite snø. Snøkvaliteten var definitivt vårsnø og den vekslet mellom skare og slush. Da vi startet på flya var temperaturen 4 grader og nesten vindstille.

Oppstigningen

Vi vandret vestover og oppover Steindalen. Enkelte få partier var det så lite snø at vi måtte ta av oss skiene (litt kjedelig i grunn), men ta det med et smil. Man slapp i hverfall å tenke på noe særlig rasfare. Videre beveget vi oss nordover slik at vi kom oss opp til Øystre Rasletinden (2010 m.o.h.) nordfra. Dette var en ganske tung og bratt bit - spesielt når man har langrennski under bena. Det var nok feil valg av ski denne dagen.

Bitihorn (1607 m.o.h.) sett fra Rasletinden.
Besshøe og Nautgardstinden (begge 2258 m.o.h.).

Mine første 2000-meter

Vel oppe på toppen av Øystre Rasletinden åpnet utsikten seg vakkert syd- og østover. Dette var min første 2000-meters topp i Norge. Det var litt småkjølig på toppen med en svak kald vind fra nord og nordøst. Likevel storkoste vi oss og nøt utsikten. Videre gikk turen opp til Rasletinden (2105 m.o.h.). Møtte en del folk som kom opp fra den sydvendte breen øst for toppen. Dette er også en alternativ rute opp til Rasletinden. Vi nådde toppen ca. kl. 14. Her var det mange folk som blant annet skiftet på seg varmere klær (for det var ikke spesielt varmt over 2000 meter i dag). Utsikten var spektakulær. Virkelig en av de storslagne. Skjønner godt at dette er en populær topp å bestige når veien over Valdresflye er åpen. Oppholdet på Rasletinden varte ikke så veldig lenge. Vi ønsket heller å ta den lange matpausen lenger ned i lia vest for det lille tjernet på 1798 m.o.h. nedenfor Rasletinden. Her var det godt og lunt og vi nøt solen og vårvarmen. Deilig var det også å ta av seg støvlene og sitte barefot i 1900-meters høyde.

Øystre Rasletinden (2010 m.o.h.) - Min første 2000-meters topp i Norge!
Ja, det var lite snø! Her ved tjernet (1798 m.o.h.) oppunder Rasletinden.

På returen tilbake til Valdresflya

Vi brukte omtrent 2 timer tilbake til flya. Det var litt kjøligere enn det hadde vært tidligere på dagen, men solen varmet enda. Vi var fremme ved bilen kl. 17 og hadde da brukt akkurat 6 timer på hele turen.

Det har vært en fantastisk vårdag i Øst-Jotunheimen. Dessverre var det svært lite snø, så opplevelsen ble ikke like stor som da vi gikk i området i fjor på samme tid. Skisesongen er dessverre slutt like om hjørnet, men jeg ser frem til nye flotte skiopplevelser neste år (kanskje vestover mot Mugna, Munken og Kalvehøgde). Vi får også håpe på mer snø enn i år!

Gratulerer med

Written by mortenh 02.05.2011 21:16

din første 2000 meter topp og fine bilder, men det var virkelig lite(!) snø. Det var f.eks. langt mindre snø ved 1798-tjernet nå i slutten av april enn da vi var der tidlig i desember '10.

Ja, la oss virkelig håpe på mer snø neste sesong.