Bjerkalia - Molde (30.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Mauset (50m)
Endpoint Mauset (50m)
Ascents Langåsen (288m) 30.05.2015

Dagens fjerde topp (etter Horga , Bjørnlihaugen og Langåsen ) ble Bjerkalia - også kjent som Langåsen på noen kart.

Dette ble langt fra noen trivelig tur. Jeg parkerte ved veien nær Mauset og fulgte en skogsvei oppover. Etter 400 meter skjønte jeg at denne veien fortsatte østover så det var bare å gi seg i kast med skogen. Og den var bratt!

Hufsetur opp Bjerkalia

GPS'en viste plutselig bare en strek på batterikapasitet så jeg måtte pugge detaljene i skogen for å finne veien ned igjen. Oppe i bjørkeskogen gikk det lettere og det var bare å rusle til a) jeg var sikker på at jeg var på høyeste punkt og b) GPS'en var enig.

Batteriet holdt, men jeg bestemte meg allikevel for å teste om korttidshukommelsen funket, og det gjorde den heldigvis. Dette var en tur jeg ikke anbefaler noen, bortsett fra de spesielt interesserte. Og de vet hvem de er...

Turen gikk deretter videre til Raudmoldåsen over Kleive.

Toppen er på 1:50,000 kart angitt som 289 moh, mens på Økonomisk Kartverk står det 288 moh. Det er høyden som er brukt her på PB. 5,7km lenger vest ligger Langåsen. Den toppen har 285 moh på 1:50,000 kart mens Økonomisk Kartverk sier 289 moh. Skal man tro Økonomisk Kartverk, er da den vestlige Langåsen 1 meter høyere, og får da PF sadel ved Tollåsen - interpolert til 78 moh (ØK). Bjerkalia får sin PF sadel ved Varsslivatnet, interpolert til 173 moh (ØK).