Kviteberg og Vardakamben i Fagernes (31.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point Parkeringslomme i Kvitebergvegen
Endpoint Parkeringslomme i Kvitebergvegen
Visits of other PBEs Kviteberg (543m) 31.05.2015 18:00
Vardakamben (715m) 31.05.2015 18:00
Vardakamben utsikt underveis (633m) 31.05.2015 18:00

På vei fra Sogn og tilbake til Oslo passet det godt med en liten avstikker til utsiktspunktene Kviteberg og Vardakamben, som begge har utsikt bl.a. mot Fagernes sentrum og Strondafjorden.

Etter å ha passert Valdresmusea og Fagernes Campingpark like før Fagernes sentrum, tok vi (Britt og jeg) av til venstre inn på Nesvegen og etter hvert Kvitebergvegen, der vi parkerte ved veis ende. Her var det godt skiltet og god sti til Kviteberg og Valakamben. Det var god stigning oppover til Kviteberg, men med rolig gange var vi oppe etter ca. 10 minutter. På utsiktspunktet er det bl.a. en paviljong og flott utsikt mot Fagernes sentrum. I følge et infoskilt var Kviteberg en gammel husmannsplass frem til 1936. Vi fulgte stien videre over husmannsplassen og bratt videre opp til en avstikker til et utsiktspunkt mot vest, og tilbake på hovedstien og opp til Vardakamben, som også har svært god utsikt over Fagernes. Etter en god pause gikk returen samme vei tilbake.