Horga - Molde (30.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Middagsberget (55m)
Endpoint Middagsberget (55m)
Ascents Horga (552m) 30.05.2015
Visits of other PBEs Horga normalrute (55m) 30.05.2015

Horga var første topp ut på min lille Moldeturne denne helga. Det hadde vært en lang tur fra Gurskøy og det skulle bli godt å komme i gang! Jeg ankom parkeringsplassen 12:20 og var klar for avgang 4 minutter senere.

Jeg ble overrasket over den brede stien og antall mennesker på den. Jeg hadde allikevel en følelse av ikke alle skulle til toppen, og det ble bekreftet litt senere.

På vei til Horga

Stien var lettgått så vi (Karma og jeg) holdt et greit tempo. Stien hadde så langt holdt seg på sørsiden av Kamman-ryggen men etter en stund kom vi opp på selve ryggen. Her var det et utsiktspunkt som tydeligvis var primærmålet for noen.

Vi fortsatte oppover ryggen og etter hvert kom toppen til syne.

Horga kommer til syne

Siste biten hadde innslag noen bratte partier opp en hammer og jeg antok at her var det nok en alternativ vei rundt. Men det var ikke mer vanskelig enn at de aller fleste burde fint kunne gå her. Værmeldigen tilsa at det kunne bli bygevær, men så langt hadde det vært opphold. Vi ankom toppen på minuttet en time etter at vi la i vei.

Karma på Horga

Jeg "grudde" meg litt til returen, da jeg mente den kunne bli litt ensformig. Så jeg valgte å jogge ned. Det tok 35 minutter i rolig tempo (pga. et tungt speilreflekskamera rundt halsen), men nå var i hvert fall "turneen" i gang! Bjørnlihaugen neste!