Omnfjellvarden og Gråurda - kommunetopp i Orkdal og Snillfj. (30.05.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Langlidalen p-plass (397m)
Endpoint Fylkesveien ved bro over Vuttudalselva (204m)
Ascents Gråurda (791m) 30.05.2015
Omnfjellvarden (846m) 30.05.2015
Visits of other PBEs Langlidalen parkeringsplass (397m) 30.05.2015

Starten går fra Langlidalen p-plass sammen Kjersti og Toppen. Vi er nesten alene her i dag, kun en annen bil på parkeringen. Fint vær, men med truende skyer.
Vi følger stien nesten inn til Steinbrothytta, men velger så å gå på kompasskurs. Det blir litt omgåing etterhvert. Stien hadde kanskje vært det beste!?
Etter ca. 5,9 km, 1 time og 20 minutt er vi likevel på toppen.

Toppen med Gråurda bak til venstre

Vind gjør at vi søker ned på vestsiden for rast. Litt bratt ned her, men fullt mulig å finne trygge gode mosegrodde "hyller" å følge. Vel nede fra det bratteste blir det tid til rast i lyngen. Lunt inntil noen steiner!

i vestsiden av Omnfjellvarden

Kjersti og Toppen følger dalen tilbake til bilen, og runder Skoglifjellet på nordvest siden. Jeg fortsetter til Gråurda. Det er tunge 5km i luftlinje, da det er flere mindre og 2 større dalfører som må krysses.

Gråurdavarden

Det er fortsatt en del snø i fjellet, men det er forholdsvis faste snøflekker, og de er greie å gå på. Nedover er de kjappere enn barmark! Følger en bekk østover og fine snøtunger ned mot Fjelldalen. Jeg runder fjellets bratte østside på sør-østsiden i litt krattbevokst ur.

Omnfjellet sett fra vest

Så er det myrer som er fine å gå i. Bløt er jeg allerede på bena. I og med at jeg har Vuttudalselva øst for meg velger jeg å følge denne helt til fylkesveien. På veien dit må jeg krysse Fjellbekken. Den er stor, men jeg finner en høvelig plass.

Fjellbekken

Ved veien venter skyss og tørre sko og sokker.:0)

Herlig dag i fjellet! Tusen takk for sprekt og trivelig turfølge!