Vettisfossen i Årdal (30.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plassen på Hjelle, like før bommen
Endpoint P-plassen på Hjelle, like før bommen
Characteristic Jogging
Visits of other PBEs Utladalen Naturhus (95m) 30.05.2015
Vetti Gard Turiststasjon (320m) 30.05.2015
Vettisfossen 30.05.2015

Ikke de beste forholdene for topptur på ski om dagen, så da passet det bra med en tur i den frodige Utladalen i Årdal. Planen var å kjøre til Hjelle, for å løpe/gå til Vettismorki for å se Vettisfossen ovenfra, og deretter tilbake via Vetti Gard Turiststasjon og innover Utladalen for å se Vettisfossen nedenfra, og tilbake til utgangspunktet.

Jeg parkerte på P-plassen på Hjelle i Årdal, like før bommen der Vettisvegen begynner. Løp vegen forbi Utladalen Naturhus til Vetti Gard Turiststasjon, og videre stien opp til Vettismorki. Det var noen partier med snø og ganske vått den siste strekningen bort til elva, og videre til utsiktspunktet like forbi Vettisfossen. Jeg ble belønnet med en fantastisk utsikt mot Utladalen og fossen, som skal være Norges og Nord-Europas høyeste uregulerte fossefall, med et fritt fall på 275 meter. Etter en lengre fotoseanse ble det litt kaldt, og jeg begynte på turen tilbake til Vetti gård, og tok av til høyre like før jeg kom ned til gården. Løp ganske greit frem til skiltingen nedenfor Vettisfossen, og jeg lot meg nok en gang imponere over denne mektige fossen. Returen gikk tilbake til Vetti gård og videre til P-plassen på Hjelle.

En flott tur i mektig natur :)

Informasjonsskiltet om Vettisvegen, like før bommen
Infoskilt om avstander og gangtider ved parkeringsplassen på Hjelle
Utladalen Naturhus
Vetti Gard Turiststasjon, som ligger i enden av Hjellevegen. Her går det sti videre til Vettismorki og innover i Utladalen
Vettisfossen sett tilnærmet rett ovenfra, mot Utladalen
Vettisfossen sett fra utsiktspunktet bortenfor fossen
Utsikt fra stien mellom Vetti Gard Turiststasjon og Vettismorki, i retning Hjelle
Vettisfossen sett fra Utladalen
Vettisfossen på vei ned til Utla