Middagstinden (Lyngen) (29.05.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kveldsro
Ascents Middagstinden (1,072m) 29.05.2015

Feiret starten av helgen på tur med Kamila. Hadde vært ganske overskyet hele dagen, men kl.16 begynte skyene å sprekke opp og nesten plutselig ble det en blå himmel over oss. Perfekt timing kan du si. Vi kjørte til Kveldsro i Lakselvdalen og parkerte bilen like etter brua litt nord for Lakselvsprint. Jeg hadde fått noen tips av en turkompis om at det var lite skibæring på fjellet og masse bra slusjføre. Det hørtes for godt ut for å gå glipp av! Tok litt tid før vi satte i gang med å starte turen og det var nesten kl.19 før vi begynte å gå. Fant en slags traktorvei som vi fulgte oppover og etter ca. 50-100m skibæring var det nok snø for å ta på skiene. Egentlig ingen skibæring i forhold til det vi hadde på Bentsjordtinden noen dager tidligere. Snøen var litt råtten men det var fremdeles god såle, skiene sank ikke helt gjennom enda. Da vi kom over tregrensen gikk vi en liten travers bortover for å følge ryggformasjonen på sin høyre side. Ikke lenge etter at vi hadde stoppet for å kikke på utsikten, fikk vi øynene på en gutt som så ut til å være på tur oppover i en over-gjennomsnitt høy fart. Da han nærmet oss skjønte jeg at det var Kim Harry, altså vennen som hadde tipset oss om det flotte skiføret her. Fikk høre at han var ut på ‘handletur’ og derfor hadde ikke allverdens tid for å være ute…….

Ca. 100m fra veien og vi har skiene på beina
Kamila på turen oppover
På veien opp den brede ryggen
Fra ca. 750moh med utsikt mot toppen
Nydelig kveldsstemning
Kim Harry er på turen tilbake mens vi er fortsatt på veien opp

Derfra trengte vi ikke å tråkke eget spor lenger siden han gikk kjapp forbi og forsvant oppover mot toppen. Derimot hadde vi god tid til å sole oss og kose oss med den fine utsikten over Lakselvdalen og Balsfjord, så vi holdt et rolig tempo. Etter å ha kommet opp til ca. 900moh var det bare å traversere litt bortover under det siste henget. Ble et par kryssinger i toppflanken og så var vi helt oppe. Store Piggtinden og Storvasstinden dukket opp fra sørsiden av fjellet og det var ganske kult å se på. Tok oss en god pause på toppen med bilder og litt kveldsmat før vi kjørte ned. Ryktene om masse bra slusj var helt riktige og vi kjørte flanken litt lenger sør for ruten vi gikk opp. Snødekket hadde blitt ganske tynt noen steder og jeg noterte kanskje to ganger da skiene traff stein men det var ellers ei toppers nedkjøring for å avslutte en nydelig kveld.

Vi nærmer oss toppen
På toppen med Piggtinden og Storvasstinden i bakgrunnen
Kamila på toppen
Kamila nyter kveldsslusjen
Med Lagofjellet og Store Russetinden i bakgrunnen
Nedkjøringa i urørt slusj og Balsfjord foran oss
Begynte å bli litt tyngre slusj her

Takk for turen Kamila! Håper det ikke var sesongens siste men man vet aldri......