1. mai tur til Sotra (01.05.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Spjeldsfjellet (166m) 01.05.2011 11:30
Knappskogfjellet (164m) 01.05.2011 12:30
Signalen (164m) 01.05.2011 13:50
Sangoltshornet (186m) 01.05.2011 15:30

Fire småtopper på Sotra

Denne nydelige 1. mai søndagen bestemte vi oss for en liten "oppsamlingstur" til gjenværende topper på Sotra, Fjell og Sund kommuner. De tre første er nesten nøyaktig like høye (eller lave!) - 165 +/- 1 m!

SPJELDSFJELLET

Astrid og jeg startet lengst mot nord på Spjeldsfjellet kl 1100. Vi gikk opp fra et byggefelt sør for toppen og fulgte god sti med mange varder til den vestligste toppen på GPS 6701256 0281119. Derfra nordover til en annen topp med nesten samme høyde på GPS 6701397 0281083 markert med skilt og turkasse. Ned igjen valgte vi en annen rute mer mot NØ, og kom ned på Fylkesvei 561 som vi fulgte tilbake til bilen. Tidsbruk ca. 45 min.

Fra Spjeldsfjellet mot sør
Utsikt nordover fra den sørvestre varden mot den lenger nord. Supplyskip ved Ågotnes skimtes bak varden.
Spjeldsfjellet sett fra Knappskogfjellet. Bebyggelsen på Spjeld til høyre.

KNAPPSKOGFJELLET

Fortsatte sørover i bil og tok av på sideveien vestover mot Fjæreide. Like nord for toppen fant vi en sti som går gjennom skogbrannsområde opp til toppen. Flott og stor varde på toppen hvor det var flott utsikt over øyriket rundt Sotra og ut i havet. Toppen kalles for Skjene av lokalbefolkningen, og dette navnet står også på turboken. GPS: 6699141 0281822.

Utsikt nordover fra Knappskogfjellet. Bebyggelsen på Spjeld skimtes til venstre i bildet.

SIGNALEN

Deretter sto Signalen for tur. Vi kjørte sørover til Fjell og tok av vestover mot Møvik. Parkerte ved en Kiwi butikk vest for Ulveset og fulgte en grusvei nordover til Signalvatnet. Videre på god sti på høyre side av vannet opp til til varden med trig merket. GPS 6695238 0280316. Fortsatte ca. 500 m vestover til en annen litt lavere varde lenger mot vest. Flott utsikt utover øyriket vest for Sotra ut i storhavet. GPS 6695147 0279849. Ned igjen på vestsiden av vannet til utgangspunktet.

Utsikt fra Signalen mot toppen lenger mot vest
Varden på den vestligste Signal-toppen utover mot øyriket vest for Sotra
Signalen i Fjell kommune

SANGOLTSHORNET

Dagens siste. Vi kjørte sørover til Skogsvågskiftet, tok av mot Sangolt og like etter avkjørslen opp mot høyre til et gårdsbruk som ligger på NV-siden av toppen, hvor vi fikk råd om veivalg. Vi gikk bratt oppover mot toppen gjennom tett granskog på høyre side av en flott steingard som faktisk gikk helt opp til foten av selve Sangoltshornet. Utydelig og lite brukt sti. Opp mot nordryggen kom vi inn på den bedre stien som kommer opp fra østsiden. Så sørover på vestsiden av toppen forbi denne, og rundet tilbake nordover til toppunktet som er liten knaus uten noen form for varde eller markering. GPS: 6685644 0284926.
Den fineste utsikten er helt nord på eggen hvor det er meget bratt nedover mot NØ og flott utsikt utover Sotra og innseilingen til Bergen. Retur på godt merket sti på østsiden av fjellet nedover mot Sangoltvatnet og tilbake til bilen. Turen tok 1.5 time i rolig tempo. Dagen ble avsluttet med en herlig middag på det gamle gjestgiverstedet Glesvær i Sund kommune.

Utsikt nordover Sotra mot Kvalvågen og Skogsvågen fra Sangolthornet. Liatårnet i bakgrunnen til høyre
Utsikt nordover mot Kvalvågen fra helt nord på Sangholthornet. Den flotte steingarden bukter seg nordvestover nede på flaten