Fregn (Trysil kommune) (25.05.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bergådalen (525m)
Ascents Fregn (1,006m) 25.05.2015

Fregn. Siste 1K-topp i pinsen
Kjørte fra Trysil og østover mot svenskegrensa (Støa) Ved Østby tok jeg av en grusvei som var bygd i 1877. Denne veien går til Ljørdalen. I krysset her ved kirka tok jeg til venstre etter en asfaltvei som kommer fra Støa ved svenskegrensa. Etter 13 km kommer det en infotavle om Bråtafallet og Fregn skytebane. Dette skytterlaget var etablert i 1898. Det var en bauta til ære for de som stiftet laget. Det var også en bauta over de som bygget veien til Ljordalen. Jeg parkerte like før skytebanen. Det er mulig å kjøre litt høyere opp. men her var det en åpen bom. Jeg tok ikke sjansen, da slike bommer ofte blir plutselig stengt. Jeg startet å gå etter en sti/traktorvei opp til parkeringa på veien ovenfor. Her starter det en sti (liten varde ved starten) som går opp til ei hytte som heter Fjellbu. Jeg bommet litt på stien på tur opp. Det er hengt ut ei treause for å drikke av på tur opp. Etter hytta kommer man til en stor varde og et trigpunkt, men dette er ikke toppen. Toppen ligger en km lenger opp. Det er bratt opp til den første varden. men forholdsvis slakt med mye stein til den andre varden som også har et trigpunkt. Byggematerialene til denne varden er svært kortreist. Denne dagen var svært regnfull.