Flere kommunetopper i Akershus (25.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Bjørnholen (347m) 25.05.2015
Sørøst for Bjørnholen (347m) 25.05.2015
Kukollen (343m) 25.05.2015
Sørvest for Røysekollen (347m) 25.05.2015
Sommerfjøstoppen (393m) 25.05.2015
Visits of other PBEs Skårer gård (138m) 25.05.2015 11:00

Planen for dagen var å plukke noen nye kommunetopper i Akershus; Sørøst for Bjørnholen, (Bjørnholen - "bonustopp"), Kukollen, Sørvest for Røysekollen og Sommerfjøstoppen.

Sørøst for Bjørnholen, 347 moh, (Skedsmo kommune) og Bjørnholen, 347 moh (Sørum kommune)
Jeg kjørte til Fet, gjennom sentrum og til Skårer, der jeg parkerte på en stor plass nedenfor gårdstunet. Syklet derfra forbi bommen og veien til veis ende, ca. 2.4 km, men innser i likhet med flere andre på PB at det hadde vært mer hensiktsmessig å ta til høyre i krysset ca. 300m før. Jeg satte fra meg sykkelen, og fulgte sporene til noen anleggsmaskiner innover, over noen myrer og gjennom småskog, før jeg nådde toppen og Kohinor-hytta. Begrenset utsikt fra toppen, men fint turterreng. Når jeg først var i gang løp jeg videre til Bjørnholen, men også her var utsikten begrenset. Løp stort sett samme vei tilbake til sykkelen, og rullet tilbake til bilen. Distanse 10 km, varighet 1t 25 min og stigning 280 m.

Utsikten fra Sørøst for Bjørnholen, sett sydover
Skiltjungel på Bjørnholen

Kukollen, 352 moh, (Sørum kommune) og Sørvest for Røysekollen, 348 moh, (Aurskog Høland/Fet)
Jeg kjørte Rv22 fra Fet og tok etter hvert av til Rv169 og videre til Skjatvet, der jeg parkerte. Planen var å bestige Kukollen og Sørvest for Røysekollen på en runde. Jeg hadde studert kartet, og antok at det lot seg gjøre, men var ikke overbevist om at det var mulig å sykle hele runden.

Jeg startet med friskt mot og syklet langs Søndre Mjøsjøen, Nedre Helltjern og Stutmåsan. Satte fra meg sykkelen på det høyeste punktet på veien, og fant ganske greit toppen på Kukollen. Det var ikke noe utsikt, så jeg løp strake veien tilbake til sykkelen. Rullet videre ned til vannet Slorene, der jeg svingte venstre, og etter noen hundre meter til høyre, over myra. Her var det ganske vått, men jeg satset på at det var mulig å komme seg over myra uten å gå av sykkelen, og med litt flaks gikk det ganske greit. Like etter begynte en ganske lang stigning i dalføret mellom Nordre- og Søndre Ringkollen, som i teorien var syklebar, men det ble litt trilling det siste partiet opp mot toppen og over noen myrer før jeg endelig nådde grusveien som går nedover Bjørndalen.

Jeg passerte kommunegrensen, og fant en skogsvei som gikk i retning Sørvest for Røysekollen, der jeg satte fra meg sykkelen. Skogsveien gikk etter hvert over til en sti, men jeg fant toppunktet ganske greit. Ikke noe utsikt å snakke om her heller, og returen gikk samme vei tilbak. Jeg rullet videre ned til Rv169, og syklet 3 km på asfalt tilbake til bilen. Distanse 20.85 km (ca. 18 km på sykkel), varighet 2 timer og stigning 485 meter.

Toppunktet på Kukollen
Utsikt østover fra Sørvest for Røysekollen

Sommerfjøstoppen, 393 moh, (Aurskog-Høland kommune)
Kjørte fra Skjatvet til Bjørkelangen via Løken. Tok av til venstre etter Esso-stasjonen i sentrum, i retning Moen og Nordre Vangen, og parkerte etter ca. 6.5 km. Syklet fra bommen til veis ende (ca. 2 km), og satte fra meg sykkelen ved masta og de tilhørende bygningene. Løp videre gjennom skogen til toppunktet, som lå inne i skogen. Etter å ha knipset et par bilder gikk returen samme vei tilbake: Distanse: 4.6 km, varighet 25 min og stigning 137 m.

Fra toppunktet på Sommerfjøstoppen. Toppen på masta stikker opp midt i bildet.