Sundstua og Kalsenyken - Bremanger (25.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Gloføyke (5m)
Endpoint Gloføyke (5m)
Ascents Katlenyken (378m) 25.05.2015
Sundstua (549m) 25.05.2015

Etter en LANG dag på Bremangerlandet i går (5 kysttopper, 4 ferger og 6 timer i bil) var jeg ganske sikker da jeg tørnet inn for kvelden, på at jeg skulle holde meg på Gurskøya andre pinsedag. Men så er det de mirakler en god natts søvn kan gjøre, da...

Så i dag ble det 10-ferga fra Volda. Jeg hadde bare 45 minutter på en 51 minutter rute til Skårheim, men døgnets andre mirakel inntraff - tiden stod stille i 6 minutter mens jeg kjørte, og da rakk jeg akkurat 11-ferga fra Skårheim.

Målet for dagen var Sundstua og Kalsenyken på Rugsundøya, samt Øyakollen på Storøya i Rugsundet. Jeg hadde ikke glemt Rugsundøya siden jeg fotograferte den på vei til Hornelen i 2009.

Rugsundøya. Sundstua til høyre.

Veien fra Isane til Rugsundøya var smal og krokete, men til slutt kom jeg frem til Gloføyke, som jeg hadde sett i turrapporten til knutsverre. Her parkerte jeg og vi (Karma og jeg) ruslet opp stien i retning Gloføykvatnet.

Oppe ved vatnet fulgte jeg ikke godt nok med og endte opp med å følge stikket løype langs østsiden av vannet. Jeg var ganske trygg på at denne løypa tok meg til nordvestryggen, og det gjorde den. Men jeg lurte på hvorfor det ikke var sti opp sørvestryggen. Jeg innså at jeg hadde ikke lest artikkelen til knutsverre godt nok.

Men opp kom vi - via merket løype og superglatte svaberg - som jeg foretrakk fremfor surklete gress. Og værmeldingen som hadde lovet regn frem til 18 ble gjort til skamme. Det var kanskje en aning tåke på toppen men det regnet i det minste ikke..

Karma på Sundstua

Jeg så en rødmerket løype gå ned i retning sørvestryggen og tenkte at det var jo glimrende med en rundtur! Det gikk radig nedover og nede ved Gloføykvatnet traff jeg familien Nygård som var ute for å merke løyper. Jeg skrøt av arbeidet deres og nevnte i forbifarten at jeg fusket i det faget jeg også, og vi hadde en hyggelig prat.

Jeg var imidlertid ikke helt fornøyd med maling av T'er på store steiner og fast grunn, men da kunne de melde at det var en annen kar som opererte på egen hånd. Jeg spurte for øvrig hvordan man kunne komme seg til Marøya og Hennøya med båt og da fikk jeg telefonnummeret til Hr. Nygård selv. Jeg gleder meg allerede til planlegging av den turen...

Etter at jeg fikk vite at jeg kunne følge stikket løype til Nygård bestemte jeg meg for å følge det rådet, på vei ned fra Kalsenyken. Jeg takket for hyggelig prat og la i vei oppover til dagens andre topp.

Familien Nygård i nyttig ærend...

Kalsenyken innebar en del kryssing av rygger med myr i mellom. Men nå var jeg allerede så våt på bena at det spilte ingen rolle. Jeg kom til slutt opp på det som - i følge meg selv - soleklart var høyeste punkt, men GPSen mente jeg var 120 meter for langt sørvest. I dette tilfellet valgte jeg å bestemme selv og erklærte Kalsenyken for besteget.

Flott Nordfjord-utsikt fra Kalsenyken

Jeg returnerte dernest ned til den stikkede løypa jeg fulgte opp fra Gloføykvatnet og fulgte den ned til Nygård. Jeg likte ikke så godt øvre del (mye bløtt her) men skogsdelen var knallfin. Da jeg kom ned til hovedveien var bilen bare 0,7km unna.

Turen ble på 9km og 750 høydemeter. Jeg startet kl. 12 blank og var tilbake ved bilen ti på tre. Neste stopp ble Storøya og Øyakollen...

Ruten, sett i Google Earth

Missing title

Written by arntfla 26.05.2015 11:18

He he. Jeg samler ikke akkurat på noen spesiell liste. Prøver bare å nå målet om 100 nye pf100 topper i året og må reise stadig lengre for å klare det. Morsomt at vi traff samme kar. Han virket som en ordentlig ildsjel. De har gjort god jobb med merking og rydding av stier der ute. Så da var det bare naturlig for meg å legge inn de rutene på Peakbook, slik at andre kan prøve de..

Skal si du står på!

Written by knutsverre 25.05.2015 22:05

Artig rapport. Du avanserer i rekordfart på S+F øytopplisten! Artig det du skriver om Nygård. Vi hadde også et hyggelig møte med denne mannen. Han (konen) er oppsynsmann på Gloføyke tusenår-sted (PB-element!), og sørget for at vi fant igjen turstøvlene våre på denne turen! Vi hadde satt fra oss støvlene bak bilen, og glemte dem da vi dro avgårde. Da vi returnerte 10 min senere var støvlene søkk borte! Vi kontaktet Nygård som fulgte oss tilbake, og ba oss lete på nytt inne i buskene. Og der var de jamen, godt skjult, sikkert av en velmenende sjel. Hyggelige folk der ute i Bremanger!