Sesongavslutning på Gaustatoppen (23.05.2015)  5

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Svineroi (1,040m)
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 23.05.2015
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 23.05.2015
Svineroi vinterparkering (930m) 23.05.2015

Sesongavslutning

Dro fra Hamar like før kl.7, plukka opp Jens Erling (og inntok frokosten) på Jessheim en times tid senere, og deretter bar det via en stopp i Rjukan opp til Svineroi. Vi var langt fra de eneste som hadde valgt Gaustatoppen som turmål denne pinseaftenen, men hadde likevel ingen følelse av å gå i kø oppover. Det blåste kraftig og relativt kald vind, så sola klarte ikke helt å påvirke snøen i særlig grad. Jens Erling, som hadde valgt de feteste skia sine, fikk trøbbel med at bindingene løste ut i skråbratta et stykke oppe i bakken, og vi valgte etter hvert begge to å gå med skia på sekken. Skarejern er en nyttig investering på litt sikt, tror jeg. Det gikk i rolig tempo oppover, og etter drøye to timer var vi på toppen. Her fant vi et relativt lunt og godt lunsjsted litt unna den store mengden, hvor vi unna oss en god solpause etter at blodsukkeret var på oppadgående igjen.

Jens Erling var gira på å prøve en av rennene ned igjen, og jeg var gira på å gå helt ut til toppunktet (KUL RYGG!!!!), så da tok vi med ski og sekker bort til renne nr 1 (østsida), før vi spaserte ut til toppen. Det var flere av de andre rennene som så veldig fine ut å kjøre - iallfall med noen cm løssnø, evt noe mer slusj, enn det var denne dagen. Tilbake til renne nr 1, møtte vi på to unggutter som skulle prøve seg, hvorav førstemann fikk erfare at det var rimelig hardt. Jeg så min begrensning med kjappe telemarksvinger i ei ikke altfor bred renne på knallhardt underlag, og sendte derfor Jens Erling ned med de to unggutta, mens jeg selv gikk tilbake til tårnet. Her var det bredt og fint for en telemarkkjører uten altfor god teknikk, så jeg fikk skrensa meg ned på et vis. Jens Erling venta et lite stykke nedenfor renna, men han slapp igjen da jeg aldri fant helt flyten under nedkjøringa - selv ikke da det visstnok ble litt mer slusjføre. Nesten nede ved veien, kommer det først to personer og deretter en, på vei oppover. Klarer så vidt å gjenkjenne sistemann før jeg har ploga meg forbi, og jommen er det Tore fra idrett grunnfag!!! Han hadde fått disp av kona til å ta seg en ettermiddagstur, og alt stor bare såre vel til. For et treff!

Vel nede ved bilen, ble det skiftings, litt mat og en kjapp oppkobling på Google maps, før kursen ble satt videre over fjellet til Tuddal og videre til Skien. En velfortjent stopp med pølse, is og kaffe på en Statoil like før Notodden ble det også, og et deilig sushimåltid med iskald øl og Kraftidioten på skjermen til, får trolig gleden av å avrunde denne skisesongen. Og for en sesong det har vært; Takk til alle som har bidratt!!!