Rylandshornet og Storehornet - Bremanger (24.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Myrelva (15m)
Endpoint Myrelva (15m)
Ascents Storehornet (436m) 24.05.2015
Rylandshornet (391m) 24.05.2015 15:27
Visits of other PBEs Rylandshornet normalrute (15m) 24.05.2015 15:27

Dagens femte og siste topp ble Storehornet. Turene til Fanneskarvarden, Flona, Fløyna og Holehornet hadde gjort meg tørst (hadde glemt å ta med drikke til Bremanger), sulten, våt og kald.

På vei til Frøya hadde jeg lagt merke til turskilt i retning Rylandshornet og jeg visste at Storehornet var "rett bortenfor". Været var blitt bedre per time og nå trodde jeg at jeg skulle få en solskinnstur. Så feil kan man ta...

Det gikk greit opp til Rylandshornet. Stien var fin og merket og det regnet ikke. Men da jeg skulle gå innover mot Storehornet kom tåka og regnet. Pussig nok var ikke siste biten opp til Storehornet merket - ruta bare fortsatte mot Geitanipa, så de siste 90 meterene var "off-trail". Og akkurat da jeg stod på toppen pep GPS'en varsel om tomt batteri. Jeg fikk det litt travelt, siden jeg ikke hadde reservebatteri og jeg hadde liten lyst til å rote meg bort i tåkeheimen...

Returen gikk imidlertid fint, bortsett fra regnet - som økte på i styrke. Jeg var GJENNOMBLØT da jeg ankom bilen, men i motsetning til ekstra batterier og vann hadde jeg i det minste tørt tøy i bilen. Så de neste 3 timene (den tiden det tok å komme tilbake til Gurskøy) var i det minste behagelige...

Jeg konkluderte med at det var en bra økt på Bremangerlandet...