Torsæterkampen - 841 moh (23.05.2015)  2

Written by Bloxyo (Stian)

Start point Torsætra (500m)
Endpoint Torsætra (500m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Torsæterkampen (840m) 23.05.2015 15:00
Visits of other PBEs Heimefronthytta Torsæterkampen (810m) 23.05.2015 15:00
Torsæterkampen normalvei 23.05.2015 15:00
Utsikt over Torsætra fra ca. 820 moh.
Utsikt sørover fra ca. 820 moh.

Torsæterkampen er Totens høyeste topp. Jeg parkerte på Torsætra (500 moh), og gikk et par hundre meter sørover på en grusveg til der stien begynner. Stien var blåmerket. Det lå igjen noe snø, men det gikk ganske greit fra starten av. Jo høyere man kom, desto mer snø lå igjen. En del trær hadde veltet så det ble noen omveier. Det var også en del bekker som man måtte krysse og "gå i". Da jeg hadde kommet i en høyde av ca. 820 meter, var det et punkt det var bra utsikt mot Torsætra, andre siden av dalen, og litt sørover. Dette punktet viste seg å være det eneste med utsikt på hele turen. Litt lenger bort, var det en stein med navnet "Hjemmefronthytta". Blåmerkingen fortsetter videre inn i landskapet, men jeg tok av mot hytta. Det var noen fotspor i snøen som jeg fulgte bort til hytta, og videre opp til toppen. Hadde det ikke vært for fotsporene, hadde jeg ikke funnet frem uten å måtte ta frem GPS-en. På toppen (841 moh) var det ei mobilmast, men det fantes ikke utsikt pga. trærne. Jeg hadde egentlig planlagt å gå ned på den andre siden, altså nordvest for Torsætra, men det var alt for mye snø og ingen fotspor der. Jeg gikk derfor ned igjen der jeg kom fra. Jeg brukte 3 timer på turen inkludert én pause. Det var 3/8 skyet og 14 grader.