Svabergtur i finvær - knallutsikt (23.05.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Fra veien (365m)
Endpoint Fagerligeii/retur (910m)
Ascents Punkt ved Fagerliheii (910m) 23.05.2015
Fagerliheii (911m) 23.05.2015 15:15

Etter å ha vært på Knarren kjørte jeg forbi Vrådal og inn til venstre mot Drangedal til der veien skjærer gjennom fjellet. Like før dette stedet starter stien.

Starten på stien er godt merket.

Først litt lett gange gjennom furuskogen. Gjøken gol høyt og sola skinte fra skifri himmel. Det var flere personer på tur oppover. Dette tegnet til å bli en kremtur. Etter furuskogen startet turen over svaene. Resten av turen gikk stort sett over sva. Dette er fint i tørt vær, men knapt nok i regn. Stien var godt merket med blå merker i berget og røde sløyfer på trærne. Lett å finne veien.

Godt merket sti oppover svabergene

Det gikk bratt oppover til varden på toppen. Men, Drangedal's topp ligger ca 530 m lenger framme på samme høydemeter ca.

Ved toppvarden med Drangedals høyeste ca 530 lenger fremme.

Det er relativt flatt fram mot Drangedals topp som ligger i "kommunegrensekrysset" md en mindre varde, men nesten bedre utsikt.

Toppen av Drangedal, med sikt mot toppvarden mot sørvest.

Fantastisk utsikt over en typisk Telemarknatur med de spesielle fjellene over Nissedal. Flott utsikt over Vrådal.

Utsikt over Vrådal

Turen ned gikk samme vei.