Flå-, Skavdals- og Stordalsfjellet (29.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Flåfjellet, Bergen (418m) 29.04.2011 16:30
Søre Skavdalsfjellet (419m) 29.04.2011 16:50
Stordalsfjellet (376m) 29.04.2011 17:20

Vårtur til Flåfjellområdet

Jeg var i samme området i januar i år, fin tur i snødekt landskap, og gikk da opp fra nordsiden ved Søylenvatnet. Denne fine aprildagen gikk Astrid og jeg opp fra sørsiden. Vi startet ved Dyngelandseidet og fulgte først en privat vei inntil det vakre Myrdalsvatnet 74 moh. Deretter videre norover på en skogsvei til enden av denne. Over en liten myr og opp gjennom einerkratt og furuskog mot en liten elv som går i det markante skaret mellom Flåfjellet i vest og Stordalsfjellet i øst. Kom raskt opp i et område som var herjet av skogbrann for noen år siden. Vegetasjonen er begynt å komme tilbake, men preges fortsatt av utbrente, døde furutrær. Vanskelig terreng å gå i, lite eller ingen stier. Tydeligvis et lite brukt turområde. Vi kom opp til et lite vann (Fjellklovevatnet) 339 moh, gikk mot venstre opp på ryggen av Flåfjellet og fulgte denne NØ-over til toppvarden. Nydelig utsikt, bl.a mot Gløvrevatnet med Ulriksmasten i bakgrunnen.

Utsikt fra Flåfjellet mot Ulriksmasten

Fortsatte videre til Skardalsfjellet som er en berghaug noen få meter høyere en det mye mer markante Flåfjellet. Derfra gikk vi nedover til østsiden av Fjellklovevatnet og opp på Stordalsfjellet. To fine varder her oppe, hvorav den nordligste var den høyeste.
GPS: 6693480 302267.

Skardalsfjellet er det lille høydedraget til høyre. Ulriken med mast i bakgrunnen

Derfra gikk vi ned et skar på SV siden av Stordalsfjellet tilbake mot skogsveien vi kom opp. Dette skaret ble etterhvert meget bratt og noe besværlig å ta seg ned gjennom, delvis pga vissent og glatt gress og glatte, døde kvister under gresset. Men vi kom oss da ned i god behold. Tilbake ved bilen ca 1830 etter en noe mer strabasiøs tur enn planlagt. Det hadde nok vært bedre å gå opp fra nordsiden ved Søylenvatnet!

På vei ned fra Skardalsfjellet. Stordalsfjellet til venstre for skaret i bakgrunnen, Flåfjellet mot høyre.
Fra sørsiden av Dyngelandsvatnet mot Flåfjellet til venstre for skaret der vi gikk opp, Stordalsfjellet til høyre.
De to vardene på Stordalsfjellet. Den nærmeste er den høyeste. Myrdalsvatnet i bakgrunnen til høyre.