Tømmerås m.fl. i Akershus (23.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Ascents Sørvest for Bollerudåsen (178m) 23.05.2015
Grønliåsen (228m) 23.05.2015
Sør for Høyåsen (138m) 23.05.2015
Tårnåsen (216m) 23.05.2015
Tømmerås (313m) 23.05.2015

Det var gode værmeldinger og fridag, og planen var å ta noen kommunetopper i Akershus: Tårnåsen (Oppegård), Tømmerås (Ski), Sørvest for Bollerudåsen (Ås) og til slutt Sør for Høyåsen (Vestby).

1) Tårnåsen - 216 m.o.h:
Vi (Britt og jeg) parkerte ved idrettsanlegget på Prinsdal, og tok peiling på toppen. Det var lettgått terreng og flere stier til toppunktet, som ligger på kommunegrensen mellom Oppegård og Oslo. Vi fulgte deretter stien videre nordover til toppunktet på Grønliåsen. Like nedenfor toppen var det god utsikt vestover. Fra toppen gikk returen strake veien tilbake til utgangspunktet.

På toppunktet på Tårnåsen

2) Tømmerås - 313 m.o.h:
Vi parkerte på p-plassen nedenfor Krokhol golfbane, og fulgte veien som krysser banene, inn på den blåmerkede stien til topps. Godt merket og stort sett tørt. Overraskende bra utsikt fra utsiktspunktet nedenfor toppen. Her er det tilrettelagt med infotavle, sikteskive og flere benker, og vi skimtet bl.a. Gaustadtoppen og Norefjell i det fjerne. Ellers så vi deler av Oslo og Tryvannstårnet. Dette må vel være en av de toppene i Østmarka med best utsikt vestover?
Flott tur, ca. 45 min opp og 30 min tilbake med litt småløping.

Sikteplata og infotavla på toppen av Tømmerås
Utsikt i retning Oslo, med Norefjell lengst unna, midt på bildet
Visdomsord fra gjesteboken på Tømmerås

3) Sørvest for Bollerudåsen - 178 m.o.h:
Kjørte til Ski, og parkerte ved innkjøringen til vanntårnene som ligger på kommunegrensen mellom Ås og Vestby. Kort tur inn til vanntårnene, et par bilder og samme vei tilbake.

Vanntårnene som ligger på/ved toppunktet på Sørvest for Bollerudåsen

4) Sør for Høyåsen - 140 m.o.h:
Tok av fra E6 ved Vestby, og videre på Erikstadveien, inn på Hauerveien og til slutt inn på grusveien Torpveien, der vi tok av til venstre og til veis ende. Parkerte bilen og fulgte stien østover, og tok den nordligste stien videre til Stokkholm og videre til toppunktet på Sør for Høyåsen.

Det var stripset fast et flagg på en furu like nedenfor toppunktet
Stemorsblom, også kalt dag og natt, på lysningen med skiltet Stokkholm