Hovden - Høyanger (17.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Nord for Hovden (120m)
Endpoint Nord for Hovden (120m)
Ascents Hovden (243m) 17.05.2015

Vi var på vei fra Skjerjehamn og 17de mai feiring ved Olavsstatuen til Sogndal da det var på tide å lufte Karma. Det passet usedvanlig godt da vi passerte en pf100 topp som verken Anne eller jeg hadde vært på.

Åsen (bakgrunnen) med Instehovden foran

Verken GPS-kartet eller det gamle veiatlaset viste den nyere tunnelen som tok oss under Kjølefjellet. På nordsida av tunnelen tok vi at mot Nordrevik og parkerte på det høyeste punktet på veien - rett nord for Hovden. Det var en fin asfaltert vei som vises som sti(!) på det nye Norgeskartet.no.

Dette er en vei, og ikke en sti!

Vi fant ei hjorterås som tok oss sørover i skogen. Etter hvert kom vi til ei myr hvor vi gikk inn i en kløft og tok umiddelbart til høyre etterpå. Herfra gikk det greit opp til topp-platået.

Inn i denne kløfta og opp til høyre

På topp-platået var det to høyder, hvor den østligste syntes å være høyest. Her var det også en bolt.

På toppen av Hovden

Vi tok samme vei ned og fortsatte til Vadheim for å besøke Kletten.