Trippelen i Østmarka (22.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Marikollen skisenter (210m)
Endpoint P-plass Marikollen skisenter (210m)
Ascents Barlindåsen (398m) 22.05.2015
Bjønnåsen (396m) 22.05.2015
Marikollenslottet (370m) 22.05.2015
Ramstadslottet (394m) 22.05.2015
Visits of other PBEs Marikollen Skisenter P-plass (210m) 22.05.2015 11:00

Fridag er som regel turdag, og slik ble det i dag også. I og med at Lillomarka nå er litt "oppbrukt", falt valget på Østmarka, og de tre høyeste toppene der; Ramstadslottet, Barlindåsen og Bjønnåsen, alle beliggende i Rælingen kommune.

Vi (Anne Stine og jeg) kjørte Rv120 fra Lillestrøm, og parkerte på p-plassen ved Marikollen skisenter. Det var litt grått og regn i lufta, og bare 10-12 grader. Vi fulgte veien fra bommen innover Brudalen, og deretter skiltingen og veien/stien opp til Ramstadslottet. Bra utsikt fra toppen, i hovedsak mot sør og øst. Fra toppen fulgte vi stien som går i retning Åmotdammen og etterhvert inn på stien som fører mot Sætertjerna. Idet vi var på høyde med Barlindåsen fant vi en trasè opp mot toppen, og det ble litt klyving, våte myrer og våt lyng før vi sto på toppunktet på den høyeste toppen i Østmarka. Ikke den store utsikten, så turen gikk raskt videre på stien som fører ned mot Åmotdammen, og etter hvert opp langs ryggen på Bjønnåsen og opp på toppunktet, som er den nest høyeste toppen i Østmarka. Det var fortsatt ganske grått, men vi så utover deler av Lørenskog, mot Oslo med Romsås og Røverkollen, Nittedal med Varingskollen og nordover mot Skedsmo.

Etter en god matpause begynte vi på returen mot utgangspunktet, og vi fulgte stien videre nedover fra Bjønnåsen. I og med at toppen Marikollenslottet bare var en liten avstikker fra stien, ble det til at vi tok oss opp på denne toppen også, og her så vi bl.a. mot Fet og Øyeren. Fra toppen fulgte vi stien tilbake til Marikollen. Fin tur!

På Østmarkas høyeste punkt; Barlindåsen
1000-års varden på Bjønnåsen, med bl.a. deler av Lørenskog og Oslo i bakgrunnen
Utsikt fra Bjønnåsen
I følge sikteplata på Bjønnåsen befinner Gaustadtoppen seg i denne retningen, 134 km unna