Skjelåtind i "værvindu" (15.05.2015)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Skjelåtinden (1,636m) 15.05.2015

Kr Himmelfartslanghelg og tur til bekjente i området. Planen var egentlig å ta denne turen Kr Himmelfartsdag, men med snøvær og 22m/s vind var det rimelig uaktuelt. Fredagen var dog betydelig bedre værmessig med minkende vind og bygeaktivitet utover dagen og oppklarning med sol mot kvelden. Lørdagen var det meldt 16 m/s hele dagen så det var heller ikke fristende. Mao skulle en sen avgang fredag og kveldstur på toppen være midt i blinken værmessig. Kjørte til demningen ved Storglomvann og startet derfra kl 11 med full vinter snøbyger og 0 grader. Skyene lå stort sett på 1000 meter. Gikk radig over vannet og tok lunsj ved landgang på østsiden. Deretter bar det oppover Glomdalen som er jevn med slak stigning. Fikk etterhvert tørrere snø, og skylaget steg til ca 1300 meter. Gikk sakte da vi skulle vente på oppklarning for toppturen. Laaang pause ved vannet før Lappflyttarskaret, skyene ville ikke helt slippe taket, selv om vi så tendenser til blå himmel. Vi startet på sørflanken mot toppen kl 17, mellom 13-1400 meter gikk vi oss inn i grøten, samtidig som det ble noe brattere og dermed ble det retur på resten mens jeg fortsatte. Opp sydøsteggen og egentlig greit å ikke se/vite hvor bratt det er på hver side av en slik egg, så slippen man bekymre seg for det… jeg kom meg opp til slutt dvs ca kl 19 og så tidvis omrisset av solen gjennom tåkebankene ellers var det tett. Helt vindstille på toppen. Selv om det gikk greit på ski opp, med bra snøforhold, var det kanskje i overkant å ploge ned eggen med en ski på hver side? dermed ble de tatt på sekken. På det bratteste var det egentlig helt greit. Relativt raskt nede hos de andre som hadde tatt seg ned til siste rastested. Her klarnet det plutselig opp og vi fikk se toppen badet i sol i 5-10 minutter før det pakket seg til igjen for resten kvelden. Flott å se den på nært hold selv om man selvfølgelig skulle hatt det på toppen. Et slakt og fint nedrenn til Storglomvann med solnedgangen midt i mot og rødskjær innover Svartisen. Var tilbake ved demningen og bilen kl 23 etter 12 timer og 35 km på tur med avslappende gange og gode pauser i vente på toppsikt som desverre glapp denne gang.