Rundtur i Lillomarka (18.05.2015)

Written by Dag1 GSM

Fugleleiken (391m) 18.05.2015
Grytlihøgda sør (346m) 18.05.2015
Sandermosåsen (260m) 18.05.2015

Begynner å se en ende på samlelista Alle topper i Lillomarka nå, og tok en runde for å sanke noen spredte topper før det siste fremstøtet. Planen var å "bestige" fire nye topper i dag, dvs. 36 av 44 topper på lista. Syklet fra jobb til Vesletjern på Rødtvedt/Ammerud, og videre til Flaberget, et punkt i skogen uten noen utsikt. Tråkket videre via Kjelsås, Midtoddveien, Sander gård og til den tidligere husmannsplassen Berntsberg, en liten idyll i skogen, der jeg satte fra meg sykkelen.

Prøvde å respektere skiltet gjennomgang forbudt inn til eiendommen, og tok meg videre langs skogkanten og etter hvert inn på stien som fører til Dausjøberget. Fin sti som går langs ryggen, og etter hvert litt utsikt, bl.a. mot Nordby gård, Dausjøen og Lyberga. Løp tilbake samme vei, og syklet videre til Sandermosåsen, Sander stasjon og til Karusputten, sørøst for Styggedalen, der jeg satt fra meg sykkelen. Fulgte den blå- og rødmerkede stien forbi vannet og tok etter hvert av i retning mot Fugleleiken. Fant toppunktet ganske greit til tross for tett skog, og det var som forventet ikke noe utsikt å snakke om.

Løp omtrent samme vei tilbake til Karusputten, og rullet 4-500 meter tilbake på veien før jeg parkerte igjen. Derfra fulgte jeg den halvdårlige stien som fører til toppunktet på Grytlihøgda sør. Her var det overraskende nok litt utsikt, hovedsaklig mot vest, og fra et punkt nedenfor toppen skimtet jeg bl.a. Skaugumåsen (?), Oslofjorden, Tryvann, Maridalsvannet m.m. Returen gikk samme vei tilbake, og ganske fornøyd med dagens runde syklet jeg hjem.

Utsikt fra et punkt like nedenfor toppunktet på Dausjøberget, sett mot bl.a. Dausjøen og Lyberga
Dagens visdomsord; på et skilt på Bønneplassen mellom Karusputten og Veitjønn
Varden på Grytlihøgda sør. Ikke den mest solide varden, men en av få varder i Lillomarka
Utsikt fra et punkt like nedenfor varden på Grytlihøgda sør, sett mot bl.a. Maridalsvannet og Tryvann