Lodalskåpa (14.05.2015)

Ascents Lodalskåpa (2,082m) 14.05.2015
Sørvest for Veslekåpa (1,953m) 14.05.2015
Visits of other PBEs Steinvarde Bohrsbreen (1,640m) 14.05.2015

Etter en masse preik i årevis så var det endelig duket for selveste Vestlandsdronninga.
Salet opp sammen med Bjørn, Ole, Odd Arne og Bjørnar. Vi kjørte innover dagen før med plan om å overnatte i telt. Rota litt rundt etter egnet teltplass, men etter div. skilting å dømme så var ikke teltturister spesielt velkomne ved Lovatnet og Bødalen. Betalte bompenger for Kjenndalen og kjørte innover et stykke forbi Kjenndalstova. Fant en veldig fin teltplass langs veien der inne, hvor vi rigget oss til for kvelden.

Reveljen gikk kl.06:00 men det tok 1,5 time før vi hadde fullført alle mulige morgenritualer og revet leir.
Kjørte så langt det var mulig oppover Bødalen og satte fra oss bilene. Gikk noen hundre meter til til fots før det var på med skiene.

"Ascension Day" heter visst denne dagen på engelsk, og det stemmer igrunn bra, for jammen var det noen motbakker vi hadde i vente!

Gikk stort sett normalruta oppover, men holdt mer nordover mot kåpevatnet enn sommerruta, før Brattebakken. Solen stekte når vi gikk over Bohrsbreen, men etter kneika oppover fra Ståleskaret og mot "Sørvest for Veslekåpa" så kom vi opp i litt dårligere sikt. Rastet her mens vi ventet på noen glimt med sikt. Glimtene fikk vi etterhvert og vi gikk videre mot Veslekåpa. Rundet denne i sørøstflanken. Odd Arne og Ole var oppom toppunktet.

Vel oppunder Hennes Majestet så var det på med stegjern og frem med øksa.
Odd Arne og Ole bagget Hanken mens Bjørn satte igang oppover topprenna.

Vi ble snytt for utsikten fra selve toppunktet, ettersom der lå en sky rundt toppen hele formiddagen, men hva gjør vel det! Vi hadde stort sett alle årstider i løpet av dagen og fikk sett Jostedalsbreen i strålende solskinn fra Veslekåpa.

Episk snø på vei ned også. Særlig ned Brattebakken var der tørr og fin puddersnø.

Nederst mot Bødalen igjen holdt vi til venstre for elvegjølet.
Bratt ned her, men da unngikk vi å hate for mye nedover den tette småskogen hvor vi hadde gått på veien opp.
Ut Bødalen var selvsagt langt å gå/stake.
Nede med bilene igjen etter knappe 10 timer på tur.

Film fra turen kan sees på Vimeo: